FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt31/07/2023

Har föräldrar något att säga om saken över ett vuxet barn?

Hej, Jag och min tjej tog en paus eller rättare sagt gjorde slut under en kortare period. Men ville sen börja ses igen men då blev min tjej förbjuden att göra detta för sina föräldrar. Vi har även en gemensam bostadsrätt där vi äger 50 var som dom vill tvinga oss att sälja trots min och hennes vilja. Till frågan har föräldrarna någon talan i detta ang vår lägenhet samt förhållande ? Jag tycker detta är helt sjukligt beteende. Hennes papp påstår att det aldrig kommer ske att hon får vara med mig igen. Jag är 30 hon är 22 år gammal.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

När ens barn fyllt 18 år är man som förälder inte längre vårdnadshavare enligt 6 kap 2 § föräldrabalken. Detta innebär att hennes föräldrar inte kan bestämma över henne som vuxen. Dock har ju alltid föräldrar rätt att uttrycka sin åsikt och oro, men de har inte någon kontroll över ens handlingar.

Avseende bostaden kan enbart delägare till samägd egendom påtvinga en försäljning, inte en utomstånende tredje part, som de inte är så att det föreligger någon utmätning eller liknande.  Det innebär att ifall bara ni två äger bostaden så kan inte hennes föräldrar tvinga henne till att sälja sin del av bostaden.

Hoppas detta svarar på din fråga.

//Mvh

Linus NilssonRådgivare