Har jag alltid rätt till öppet köp?

Hej! Jag betalade handpenning på ett par skinnbyxor i en butik men beställde dem sen istället på nätet (i en annan butik). Jag fick ett kvitto på min handpenning och på kvittot står Ej öppet köp. Har jag rätt satt få tillbaka min handpenning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Öppet köp innebär att man kan lämna tillbaka en köpt vara och få pengarna tillbaka. Eftersom du frågar om huruvida du har rätt att få tillbaka handpenningen förstår jag det som att du undrar över huruvida man alltid har rätt till öppet köp. Jag kommer därför att utgå från det i mitt svar nedan.

En näringsidkare måste inte erbjuda öppet köp på sina varor. Det finns alltså inget lagstöd för att man som konsument alltid ska kunna få pengarna tillbaka för en köpt vara, utan det är upp till butiken om de vill erbjuda kunderna det. Eftersom det framgår av din fråga att det står “ej öppet köp” på kvittot får vi anta att butiken inte erbjuder öppet köp. Det leder i sin tur till slutsatsen att du inte har rätt att lämna tillbaka varan som du köpte i butiken och få pengarna tillbaka.

Med det sagt så framgår det också av din fråga att du beställt ett likadant par skinnbyxor på nätet. När man beställer saker på distans, så som via internet eller på annat sätt utanför näringsidkarens lokaler, så har man en lagstadgad ångerrätt på minst 14 dagar (2 kap. 14 § lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler). Mitt råd är därför att du lämnar tillbaka skinnbyxorna som du köpte på nätet om du inte vill ha två par!

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare