FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 05/11/2023

Har Jag för lite i lön?

Jag har 138 kr i timmen som lokalvårdare, november 2023. Är inte det för lite? Mvh Marie Georgsson 🧙

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utifrån den information som du givit mig kommer jag att besvara din fråga på ett övergripande sätt.

Utgångspunkter

Det finns ingen svensk lag som reglerar ersättning efter arbetsprestation. Det finns än heller inget miniminivå på lönen.

Kollektivavtal

Det framgår inte om du är med i facket eller om arbetsplatsen som du arbetar på ingår ett kollektivavtal.

Skulle du eller din arbetsplats vara med i en arbetstagar-eller arbetsgivarorganisation, är din arbetsgivare skyldig att tillämpa kollektivavtalets bestämmelser om lön och andra ersättningar (27 § Medbestämmandelagen). Skulle du få mindre lön än vad som står i kollektivavtalet begår din arbetsgivare ett kontraktsbrott.

Är varken du eller din arbetsgivare med i facket kan du inte åberopa bestämmelser som finns i kollektivavtalet.

Avtal

Du har som arbetstagare rätt att avtala om lön och andra ersättningar i anställningsavtalet. Det är något som du och din arbetsgivare kan komma överens om. Är du inte nöjd med lönen rekomenderar jag dig att se över hur timlönen för din arbetsroll fördelas bland andra arbetare, där vidare tala med din arbetsgivare om löneförhöjning.

Hoppas du fick svar på din fråga, skulle du ha fler frågor är du välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

MVH

Nelly StarkengrenRådgivare