Har jag företrädesrätt till höjd sysselsättningsgrad när andra arbetstagare på min arbetsplats tar tjänstledigt?

Hej

Jag har varit anställd på låg sysselsättning och försökt få högre länge (har fått högre endast under högre tryck). Och nu var det faktiskt flera kollegor som tog tjänstledigt så jag var snabb på att visa mitt intresse av att jobba mer. Min chef tog då och höjde en kollega som jobbat längre än mig (detta är rätt) och tog in 2 vikarier på heltid (detta säger alla är fel?)

Hur fungerar företrädesrätten i det här sammanhanget?

Jag är den enda med låg sysselsättning just nu och min chef visar inte att han vill höja det alls

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet?

Jag förstår det som att du vill ha högre sysselsättningsgrad och att du nu undrar över om reglerna om företrädesrätt i LAS kan ge dig rätt till detta i en situation då andra arbetstagare hos din arbetsgivare tagit tjänstledigt. Vidare tolkar jag det som att du undrar om det är förenligt med de arbetsrättsliga reglerna att din arbetsgivare istället för att höja din sysselsättningsgrad tagit in vikarier.

Frågor som rör arbete och anställningsskydd regleras i lagen om anställningsskydd (LAS). Det är denna lagstiftning jag kommer utgå från när jag svarar på din fråga.

Företrädesrätten gäller till återanställning vid uppsägning på grund av arbetsbrist

När en arbetstagare blivit uppsagd på grund av arbetsbrist finns det en möjlighet för denne att erhålla förtur till återanställning i händelse av att arbetsbristsituationen hos arbetsgivaren skulle upphöra (22 § LAS). Om arbetsgivaren inom nio månader från det att hen sagt upp arbetstagare på grund av arbetsbrist vill anställa nya arbetstagare, ska de tidigare uppsagda arbetstagarna erbjudas de lediga tjänsterna framför utomstående sökande. Denna rätt gäller förutsatt att de arbetsbristdrabbade arbetstagarna anmält intresse för företrädesrätt till återanställning.

I en situation då någon uppsägning på grund av arbetsbrist inte ägt rum är inte bestämmelserna om företrädesrätt tillämpliga. Det finns alltså ingen "generell" företrädesrätt i LAS. Såvitt jag förstår arbetar du kvar hos din arbetsgivare och har alltså inte blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. I det läget kan du tyvärr inte grunda någon rätt på reglerna om företrädesrätt i LAS.

Är det rätt att ta in vikarier för att täcka upp för de tjänstlediga?

Utgångspunkten är att de tjänster som finns ska tillsättas av tillsvidareanställd personal. Det finns dock vissa tidsbegränsade anställningar som tolereras av LAS (4 § 1 st LAS). Av dessa är vikariat en (5 § LAS). Arbetsdomstolen har uttalat att vikariat är acceptabla om de vid en helhetssyn speglar den verkliga personalsituationen och grundar sig på ordinarie personals ledighet. I en situation då ordinarie personal tagit tjänstledigt verkar det från min synpunkt sannolikt att det skulle anses vara förenligt med dessa regler att anställa personal på vikariat. Om situationen å andra sidan har varit den att den tidigare tillsvidareanställda personalen sagt upp sig och arbetsgivaren därefter nyanställt på vikariat, är det möjligt att slutsatsen blivit en annan.

Hur du kan gå vidare med din fråga

Jag förstår att detta kan vara nedslående att läsa. Om du är med i facket skulle jag rekommendera dig att kontakta din förening och förklara situationen för dem. De kan exempelvis påkalla förhandling med din arbetsgivare i frågor som rör dig (10 § MBL). Även om det kan bli svårt att grunda någon rätt direkt på LAS finns det alltid en chans att du och ditt fackförbund kan nå framgång genom förhandling med arbetsgivaren. Är du inte medlem i ett fackförbund skulle jag råda dig att gå med!

Om du önskar att jag förtydligar någonting är du varmt välkommen att lämna en kommentar så ska jag göra så gott jag kan. Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Linnea ThelanderRådgivare