FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt08/04/2022

Har jag rätt att åka på en resa utan vårdnadshavarens samtycke vid ensam vårdnad?

Hej,

Får jag resa till Danmark med mina barn tex Legoland, utan mitt ex medgivande?

Jag har inte vårdnaden men jag har umgänges rätt på helger och lovumgänge.

Mitt ex vägrar lämna ut barnens pass så Grekland resa blir svårt tex. Undrar däremot om en bil resa inom Norden går bra under tex lovumgänge på sommaren i några dagar.

Eftersom mitt ex alltid är missunnsam och det inte finns ett samarbete så undrar jag om jag begår brott ifall jag åker med dom inom Norden under min umgänges tid.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Har du rätt att åka utomlands med barnen utan ditt ex medgivande?

Bestämmelser om vårdnad av barn finns i sjätte kapitlet föräldrabalken (FB). Om barnets föräldrar inte har gemensam vårdnad har den föräldern med ensam vårdnad en rätt och en skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter (6 kap. 11 § FB). En resa utomlands och inom Norden är en sådan personlig angelägenhet som vårdnadshavaren bestämmer över. Som utgångspunkt krävs därför att ditt ex samtycker till och godkänner att du åker utomlands eller inom Norden med barnen under din umgängestid.

Begår du ett brott om du reser med barnen?

Att obehörigen skilja ett barn under 15 år från sin vårdnadshavare är brottsligt och den som gör sig skyldig till det döms till egenmäktighet med barn (7 kap. 4 § brottsbalken). Straffet är böter eller fängelse i högst ett år. Att obehörigen skilja barnet från vårdnadshavaren innefattar till exempel att man för bort barnet eller på annat sätt hindrar att barnet återkommer till vårdnadshavaren. Skiljandet ska ske obehörigen vilket innebär att det ska ske utan vårdnadshavarens samtycke. För din del innebär det att om du reser med barnen utan ditt ex medgivande är det att anse som att du för bort barnet och du kan därför göra dig skyldig till egenmäktighet med barn, förutsatt att dina barn är under 15 år.

Umgängesrätten

Ditt ex får inte förhindra din umgängesrätt med barnen, i så fall kan han/hon göra sig skyldig till umgängessabotage. Att förbjuda en resa eller liknande är dock inte att anse som umgängessabotage om barnen kan umgås med dig här i Sverige. Att barnen kan umgås med dig i Sverige innebär att barnets behov av umgänge med dig anses vara tillgodosedda.

Sammanfattning

För att åka utomlands eller på en bilresa inom Norden behöver du dina barns vårdnadshavare samtycke. Om du ändå åker med barnen kan du göra dig skyldig till brottet egenmäktighet med barn och riskera böter och eventuellt fängelse. Du har umgängesrätt med barnen och får som utgångspunkt bestämma över vilka aktiviteter ni ska göra, du bör därför kunna åka på en mindre resa inom Sverige under umgänget, men alltså inte till t ex Danmark.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Jasmine AtieRådgivare