Har jag rätt att avbryta köp innan jag mottagit varan?

Har beställt en soffa online med leverans i mitten på maj. Ej någon specialtillverkad eller så. Nu vill jag avbryta köpet då det är 2 månader kvar tills den skulle levereras, står även i min orderbekräftelse. Dock säger företaget att det inte går att avbryta och att soffan skickas så fort den kommer i lager igen vilket är om en vecka. Om jag vill använda ångerrätten så får jag betala en rörlig kostnad på 10% av inköpspriset skriver dom. Såhär står det i köpeavtalet "Du har 14 dagars ångerrätt på samtliga beställningar från den dag att godset mottogs. Fraktkostnad tillkommer och är en rörlig kostnad om 10% av varans köpebelopp.". Eftersom jag ej mottagit varan än borde jag väl kunna avbryta ordern utan kostnad?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Tillämpligt lagrum

Jag förstår din fråga som att du undrar om du har rätt att avbryta köpet utifrån givna omständigheter, svaret på frågan finns i distansavtalslagen samt konsumentköplagen (KKöpL).

Ångerfristen har inte börjat gälla

Precis som du skriver finns en lagstadgad ångerrätt som gäller vid distansköp. Denna regel är tvingande och innebär således att företag som säljer på distans måste erbjuda ångerrätt under 14 dagar (1 kap 4§ jämte 2 kap 10§ Lag 2005:5 om distansavtal och avtal utanför affärslokaler). Ångerrätten börjar gälla först när du har varan i din besittning, dvs när den är mottagen. Med tanke på att du inte har tagit emot varan än har ångerrätten inte börjat gälla. Skulle du invänta soffan och sedan nyttja ångerrätten så är huvudregeln att konsumenten står för returfrakten om inte företaget har gått med på att göra det (2 kap 13§ Lag 2005:5 om distansavtal och avtal utanför affärslokaler). En förutsättning för att kunden ska bli skyldig att betala returfrakten är att företaget har informerat om denna kostnad i förväg, vilket företaget verkar ha gjort. Att förena ångerfristen med en fraktkostnad om 10% av varans belopp är därmed möjligt.

Du har rätt att avbeställa varan

Med tanke på att du inte mottagit varan är det även relevant att utreda om det finns någon möjlighet för dig att komma ur avtalet innan ångerrätten blir aktuell. Liksom distansavtalslagen är konsumentköplagen tvingade till konsumenternas fördel, företaget kan därmed inte bestämma om mindre fördelaktiga villkor än vad som framgår av lagen. Om en köpare avbeställer en vara innan avlämning har säljaren inte rätt att kräva betalning (37§ KKöpL). Däremot kan säljaren kräva ersättning för särskilda kostnader som föranleds av avbeställningen eller andra kostnader som företaget har haft till följd av den uteblivna affären (41 § KKöpL). Om det framgår en specifik ersättning av säljarens villkor som ska utgå vid avbeställning kan detta belopp godkännas förutsatt att summan är skälig med hänsyn till vad liknande ersättning brukar uppgå till.

Sammanfattningsvis

Du har rätt att avbeställa köpet redan nu men detta kan vara förenat med vissa kostnader om säljaren lider ekonomisk skada av att du avbryter köpet. Du har också rätt att ångra avtalet om du mottagit varan men i så fall måste du betala den returfrakt som säljaren har angett i sina villkor. Min rekommendation till dig är att du i första hand upplyser företaget om din rätt att avbeställa köpet med stöd av 37§ KKöpL. Skulle säljaren kräva dig på ersättning på grund av merkostnader så bör du be dem specificera vilka dessa kostnader är. Går de att koppla till din beställning och avbeställning av densamma så är du skyldig att betala dessa. Jag föreslår att kontakten sköts över mejl så att det finns dokumenterat om behovet skulle uppstå. Skulle säljaren inte vara villig att möta dina invändningar kan du anmäla företaget till ARN (allmänna reklamationsnämnden). Om det blir aktuellt upprättar du en anmälan här.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Frida KällhageRådgivare