Har jag rätt att begära ut scheman över förhandlingar från tingsrätter och hovrätter?

Angående scheman över förhandlingar från tingsrätter och hovrätter.

Jag skulle vilja hitta olika scheman över vilka förhandlingar som har skett var i sverigies tingsrätter och hovrätter. Jag vill att de scheman ska täcka alla förhandlingar från tingsrätterna/hovrätterna över flera år tillbaka. Jag har mailat runt till tingsrätter och jag får svaren att de inte sparas några scheman över vilka förhandlingar som skett. Tycker det verkar konstigt att man inte sparar tid och plats för alla domar som sker.

Finns det något sätt att få tag i scheman över förhandlingar i tingsrätter och hovrätter?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att du vill jag berättar på vilken grund du kan begära ut scheman över förhandlingar i tingsrätter och hovrätter. Jag förstår också din fråga som att du vill att jag berättar om det finns några alternativa tillvägagångssätt och tänkbara skäl till hur det kommer fungera.

Rätten att begära ut allmän handling

Alla har rätt att ta del av allmänna handlingar (tryckfrihetsförordningen (TF) 2 kap. 1 §).

Handling

Allt som skrivs är inte allmänna handlingar. Ett schema uppfyller det grundläggande kravet på att en handling ska vara en framställning i skrift eller bild (TF 2 kap. 3 §).

Allmän handling

En handling som förvaras hos en myndighet, har inkommit till en myndighet eller upprättats hos en myndighet är allmän (TF 2 kap. 4 §). Ett schema är kanske upprättat hos en myndighet (TF 2 kap. 10 §), men mer troligt förvarat hos en myndighet (TF 2 kap. 6 §).

Minnesanteckning

Ett schema skulle kunna räknas som ett undantag från vad som räknas som allmänna handlingar. Det skulle nämligen kunna räknas som en minnesanteckning. Scheman kommer till endast för förberedelse av ärendet och tillför inga sakuppgifter, det vill säga fakta som kan påverka ärendet, till ärendet (TF 2 kap. 12 §).

Partsinsyn

Om man är part i ett ärende så har man rätt att ta del av allt material som tillförts ärendet. Dels är du inte part i alla förhandlingar i tingsrätter och hovrätter, dels är det tveksamt om scheman alls räknas som material som tillförs ärendet (förvaltningslagen (FL) 10 §).

Överklaga

Vissa myndighetsbeslut kan överklagas. En förutsättning är att beslutet kan antas påverka någons situation på ett märkbart sätt (FL 41 §). Det är bara den som beslutet angår som får överklaga (FL 42 §). Dessutom behöver beslutet gå den personen emot (FL 42 §). Det är inte säkert att nekandet till tillgång till scheman räknas som att det påverkar din situation eller att det har gått dig emot.

Sammanfattning

Scheman kan anses vara handlingar till formen. Det är tveksamt om du kan begära ut dem som allmänna handlingar eftersom de är mer lika minnesanteckningaar än ärenden. Du kan inte begära ut dem med hänvisning till rätten till partsinsyn eftersom du inte är part. Om du är missnöjd med myndighetsbeslut kan du överklaga beslutet om du uppfyller vissa krav.

Utifrån uppgifterna i din fråga är det vad jag kan säga just nu. Du är välkommen att höra av dig igen om du fortfarande har frågor utifrån just dina omständigheter.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Felix HöglundRådgivare