Har jag rätt att få lön för avtalade arbetstimmar även fast arbetsgivaren inte haft arbete till mig?

Hej!

Jag är timanställd på företag X, de har anläggningar runt om i hela landet. Men här där jag är anställd skulle det precis öppnas och jag har varit med och byggt upp i lokalen. Enligt anställningsavtalet ska jag jobba 20 timmar i veckan och har fått schema för två månader framåt. Men, det blev strul med bygglovet vilket gör att vi inte får öppna och jag får alltså inte jobba de timmarna jag ska enligt schemat. Har jag någon rätt till ersättning/lön då de säger att vi ska vara redo att öppna så fort bygglovet och allt är färdigt och då ska vi jobba de timmar vi ligger schemalagda? (Det har nu gått två veckor sen vi skulle öppnat) Tacksam för er hjälp

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som utgångspunkt gäller vad som avtalats mellan dig och din arbetsgivare enligt ditt anställningsavtal, det vill säga 20 timmar arbete i veckan. Som utgångspunkt ska du därmed få rätt till lön för dessa avtalade timmar, förutsatt att du stått till arbetsgivarens förfogande. Det vill säga att du har haft möjlighet att arbeta även om arbetsgivaren inte har haft möjlighet att ge dig arbete (se AD 2020 nr 4).

Ett eventuellt kollektivavtal på arbetsplatsen eller annat avtal mellan dig och arbetsgivaren kan dock fylla ut vad som står i ditt personliga anställningsavtal. Jag kan därför inte med säkerhet säga att du har rätt att få ersättning under tiden till dess arbetsgivaren får bygglov. Som utgångspunkt gäller dock att du ska ha rätt till lön för de timmar som är schemalagda, även fast arbetsgivaren inte har arbetsuppgifter för dig under den tiden.

Min rekommendation

Jag rekommenderar dig att först kolla upp om något särskilt anges i eventuellt kollektivavtal på arbetsplatsen gällande frågan. Om du behöver mer hjälp med din fråga är min rekommendation att du kontaktar din fackliga organisation, om du är medlem i en sådan. I annat fall kan du boka tid med en av våra kunniga jurister.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och att allt löser sig för dig! Annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare