Har jag rätt att få lön för de timmar som är avtalade i mitt anställningsavtal?

hej,

jag jobbar på ett hotell och har en tillsvidareanställning, deltid på 20 timmar i veckan men jag jobbar inte alls 20 timmar i veckan. Jag räknade och i en månad borde jag jobba 80 timmar men jag jobbar 59 timmar och när jag jämför med mina kollegor som har samma avtal så ser jag att de jobbar 87 och 92 timmar i månaden. Min fråga är får min arbetsgivare göra så eller borde jag jobbar de timmar som är avtalat.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som utgångspunkt gäller vad som har avtalats mellan dig och din arbetsgivare i ditt anställningsavtal, vilket jag tolkar som är 20 timmar arbete per vecka och 80 timmar per månad. Som utgångspunkt ska du därför få lön för dessa avtalade timmar, förutsatt att du stått till arbetsgivarens förfogande (se AD 2020 nr 4).

Alltså om du har anställts för att arbeta 20 timmar per vecka, är din arbetsgivare skyldig att betala dig för dessa 20 timmar, även om arbetsgivaren inte har arbetsuppgifter att ge dig för alla dessa timmar. Notera dock att detta gäller som utgångspunkt, det vill säga om inte annat följer av avtal eller lag.

Ett eventuellt kollektivavtal på din arbetsplats kan fylla ut vad som står i ditt personliga anställningsavtal, exempelvis att de 20 timmarna per vecka ska utgöra ett genomsnitt över flera veckor. Detta skulle kunna förklara varför du inte alltid får arbeta 20 timmar per vecka.

Min rekommendation

Min rekommendation är att du först kollar upp om något särskilt anges i aktuellt kollektivavtal på arbetsplatsen, gällande sysselsättningsgrad. Om kollektivavtal inte finns eller något inte anges däri om sysselsättningsgrad, så gäller som utgångspunkt att du har rätt att få ersättning för det avtalade timmarna även om din arbetsgivare inte har möjlighet att ge dig arbete för 20 timmar per vecka.

Om du behöver mer hjälp med din fråga är min rekommendation att du kontaktar din fackliga organisation, om du är medlem i en sådan. Annars rekommenderar jag dig att boka tid med en av våra kunniga jurister.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och att allt löser sig för dig! Annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare