Har jag rätt att häva köpet av min bäddsoffa efter flera fel?

Hej Jag har köpt en bäddsoffa för 30.000 som ska vara av märket Hovden. 10 dagar efter leverans reklamerade jag soffan pga att sittkudden i mitten var knölig att sitta på. Innsnbdesschade jag använt bara schäslongen och inte lagt märke till felet. Därefter har jag upptäckt att även ryggdynor och den andra sitsen är knöliga. Dynorna har något slags avfasning i kanterna och det är i de hörnorna det samlats till knölar. Men mittersta dynan är knölig också i mitten. Schäslongen har inte dessa knölar I hörnorna Schäslongen ser ut att vara tillverkad på annat sätt och är inte knölig. Jag har haft soffan mindre än en månad och har fått reklamera det ena felet efter det andra. Just nu är bara schäslongen, sängen och en dyna inte reklamerad. De meddelar anonymt från "kundtjänst" att de ska informera fabriken. Jag börjar fundera över om jag fått en kopia från Kina... Kan jag i detta läge i stället häva köpet? MVG Else

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Som jag förstår det undrar du om du har rätt att häva köpet av bäddsoffan eftersom du fått reklamera flera olika fel.

Du har rätt till en ny soffa

Eftersom du är konsument har du rätt att välja mellan avhjälpande av felet, i det här fallet en ny dyna, och omleverans av en ny soffa (konsumentköplagen 5 kap. 4 §). Det kan vara så att du fått ett måndagsexemplar och det kan vara smart att begära en helt ny soffa. Säljaren ansvarar för alla kostnader och praktiska bestyr som följer av omleveransen eller avhjälpandet (konsumentköplagen 5 kap. 6 §).

Du har inte rätt att häva köpet än

Du har inte rätt att häva köpet om felen kan lösas genom avhjälpande eller omleverans (konsumentköplagen 5 kap. 5 §). Om felet kvarstår efter omleverans eller avhjälpande har du rätt till prisavdrag som svarar mot felet eller hävning av köpet (konsumentköplagen 5 kap. 8 §).

Jag hoppas du fått svar på dina frågor!

Vänliga Hälsningar,

Aron BergRådgivare