Har jag rätt att hyra ut min bostadsrättslägenhet?

Hej!

Min tjej och jag har varsin bostadsrätt och bor nu hos mig. Vi har under det senaste året hyrt ut hennes lägenhet för att vi vill provbo tillsammans. Föreningen godkände provbo som en giltig orsak att till att hyra ut i ett år. Nyligen frågade vi om vi kunde förlänga med ett år men blev nekade.

Min fråga är om föreningen kan neka oss att hyra ut ett år till?

Finns det något vi kan göra för att fortsätta få hyra ut?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Under vilka förutsättningar uthyrning av en bostadsrättslägenhet är tillåtet regleras i bostadsrättslagen (BRL) och kommer redogöras för nedan.

Rättsliga utgångspunkter

Som bostadsrättsinnehavare får man som utgångspunkt enligt 7 kap. 10 § BRL hyra ut sin lägenhet endast om styrelsen har gett sitt samtycke till upplåtelsen. Om styrelsen inte skulle lämna samtycke finns vidare en möjlighet för bostadsrättsinnehavaren att ansöka om tillstånd för en andrahandsuthyrning av hyresnämnden, 7 kap. 11 § BRL. Tillstånd ska lämnas om bostadsrättsinnehavaren har skäl för upplåtelsen och föreningen inte har en befogad anledning att vägra samtycke till uthyrning. Om man erhåller ett tillstånd från hyresnämnden spelar det ingen roll att styrelsen inte gett sitt samtycke.

Har ni möjlighet att fortsätta hyra ut lägenheten?

Precis som du skriver i frågan har ni blivit nekade av styrelsen att fortsätta hyra ut din flickväns lägenhet. Styrelsen har alltså möjlighet att inte godkänna ett fortsatt uthyrande. Det är för er del därför möjligt att ta upp frågan till hyresnämnden, som kan besluta om ett sådant tillstånd. Som ovan skrivit kommer hyresnämndens bedömning att utgå från vilka skäl din flickvän har att hyra ut sin lägenhet och om föreningen har en befogad anledning att vägra samtycke till uthyrning.

Sammanfattningsvis finns det fortfarande en möjlighet för din flickvän att hyra ut sin bostadsrättslägenhet, men det är i detta fall upp till hyresnämnden att besluta om det.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare