FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 22/05/2018

Har jag rätt att jobba kvar efter uppnådd pensionsålder?

Hej.

Jag är 66 år gammal. Jag vill gärna jobba kvar trots att pensionsåldern i Sverige är 65 år. Får jag det enligt LAS? Förklara vilka regler som gäller.

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I Lagen om anställningsskydd (LAS) finns bestämmelser om arbetstagarens rätt att kvarstå i anställningen efter 67 års ålder.

Enligt den så kallade " 67års regeln" framgår att en arbetstagare som fyllt 67 år har rätt att stanna kvar i anställningen till utgången av den månad man fyller 67 år. Bestämmelsen ger arbetstagaren en rätt att jobba kvar, men det är inte en skyldighet för arbetstagaren, se 32 a § LAS.

Av 33 § LAS har även arbetsgivaren getts en möjlighet, att senast en månad innan 67 års dagen att säga upp arbetstagaren utan krav på saklig grund eller uppsägning, som i annat fall krävs, se 7 § LAS. Fortgår dock anställningen efter 67 års ålder måste uppsägning ske enligt de vanliga reglerna i LAS, se 7 § LAS.

Det är alltså möjligt för arbetstagare att fortsätta arbeta efter uppnådd pensionsålder, men för arbetstagare över 67 år gäller då istället ett mer begränsat anställningsskydd än vad som normalt gäller. Exempelvis gäller inte bestämmelserna om företrädesrätt till anställning, 25 § LAS eller regeln om turordning, "först in sist ut" 22 § LAS.

För arbetstagare över 67 år övergår heller inte allmänna visstidsanställningar och vikariat automatisk till en tillsvidareanställning efter viss tid. Det finns med andra ord ingen tidsbegränsning av sådana anställningar, se 5 b § LAS.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Paula Reich ZackrissonRådgivare