Har jag rätt att säga upp ett hyresavtal för lokal om lokalen brinner upp?

Hej.

Jag undrar vart i lagen man kan läsa att om en lokal brinner upp och det inte längre går att använda och man har då rätt att säga upp kontraktet. hyresvärden säger att något sådant inte finns men vi har blivit tipsade om att det finns.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar 12 kap. jordabalken (JB) som innehåller regler för hyra av lokal eller bostad.

Om en lokal förstörs i den omfattning att det inte längre går att använda lokalen innan tillträdesdagen, förfaller avtalet (12 kap. 10 § JB). Det skulle till exempel kunna röra sig om att lokalen har förstörts av en brand. Denna bestämmelse gäller även under hyrestiden under förutsättning att hyresgästen inte är ansvarig för skadan i lokalen (12 kap. 16 § JB). Eftersom hyresavtalet förfaller krävs det inte heller någon uppsägning från hyresgästens sida, utan avtalet upphör automatiskt vid en sådan händelse.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Felicia SandvikRådgivare