FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt21/12/2022

Har jag rätt till försäkringsersättning om jag blivit påbackad när jag backat ut ur en parkering?

Hej, har ställt frågan tidigare. Jag har nu beskrivit min fråga tydligare. Jag backade ut från parkeringsruta (Ikea Parkering). Stannade till för att kontrollera att det var fritt att fortsätta att backa. Ser då att en bil backar ned mot mig, sneddar från andra sidan vägen. Förväntade mig att den ser vår bil. Men den stannar inte utan fortsätter att backa jag hinner inte lägga i driven för att köra in i rutan igen. Bilen skrapar vår bak på bilen med sin sida. Syns tydligt på skadorna. Nu påstår försäkringsbolaget att jag hade väjningsplikt för backning samt väjningsplikt ut från parkeringsruta. Jag anser att jag uppfyllt båda då jag stannat för att kontrollera att det är fritt. Om man inte kan backa ut en bit för att kontrollera kommer man ju aldrig att kunna backa utan assistans av någon annan. Kommer jag att få rätt om jag driver det vidare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Jag förstår din fråga som att du backat ut från en parkeringsplats och stannat upp för att undvika en kollision med en annan bil som backade mot din bil. Denna bilen backar in i din bil. Ditt försäkringsbolag hävdar nu att du haft väjningsplikt.

Din fråga regleras i Trafikförordningen (TrF) och försäkringsavtalslag (FL).

Har du väjningsplikt och får du stanna halvvägs ut genom rutan?

Den som backar måste försäkra sig om att manövern kan ske utan fara för andra vägtrafikanter (3 kap. 46 § TrF). Du har alltså väjningsplikt när du backar ut ur en parkering. Den som har väjningsplikt ska stanna och tydligt visa sin avsikt att väja (3 kap. 5 § TrF). En bil får inte stannas på ett sådant ställe att fara uppstår (3 kap. 47 § TrF).

Sammantaget har du följt bestämmelserna som gäller för väjning och backning ut ur parkeringsrutan. Det går möjligtvis att argumentera för att du misslyckats att stanna i tid för att lämna fri väg åt den backande bilen och stannat på ett sådant ställe att detta framkallat fara för den backande bilen. Däremot har ju även den bil som backar motsvarande ansvar att göra så utan att det framkallar fara. Beroende på hur trafiksituationen såg ut kan det varit så att den andra bilen backat på ett sätt som framkallat fara. Att backa på en parkeringsplats, där det kan vara tight, begränsad sikt och där bilar plötsligt kan backa ut ur parkeringsfickor påkallar en förhöjd grad av uppmärksamhet.

Har du rätt till försäkringsersättning?

Försäkringsbolagen får endast sätta ned eller dra in ersättning om du uppsåtligen eller av grov vårdslöshet framkallat ett försäkringsärende (4 kap. 5 § FL) eller om den försäkrade har försummat en säkerhetsföreskrift som framgår av försäkringsavtalet eller lag (4 kap. 6 § FL). I detta fall går det att argumentera för att du inte lyckats backa ut på ett tillfredsställande sätt samt stannat olämpligt i medtrafikantens färdriktning. Detsamma gäller däremot för bilen som backat på dig. För att kunna ge ett konkret svar krävs att alla omständigheter tas i beaktning och att olyckan bedöms efter trafiksituationen.

Försäkringsbolaget har alltså rätt att sätta ned din ersättning i den mån det försummelsen lett till den inträffade skadan samt i den mån ditt agerande framkallat olyckan. Försäkringsbolaget ska göra en helhetsbedömning för att komma fram till en skälig nedsättning av ersättningsbeloppet.

Slutsats

Du har alltid rätt att invända gentemot försäkringsbolagets beslut. Det är svårt att svara på dina möjligheter att nå framgång i ditt ärende. Min bedömning är att försäkringsbolaget troligtvis har rätt att sätta ned din ersättning, hur som helst bör de inte dra in den fullständigt.

Om du behöver hjälp med att överklaga försäkringsbolagets beslut är du välkommen att kontakta mig på andre.blomquist@lawline.se

Hoppas du fick svar på din fråga,

André BlomquistRådgivare