Har jag rätt till lön för mina avtalade timmar trots att arbetsgivaren inte kan ge mig arbete?

Min son på 21 år har en tillsvidareanställning med timlön inom bygg o anläggning. Nu i sommar har företaget inte haft något arbete till honom vissa dagar. Är det så då att han inte får betalt. På kontraktet står det tillsvidareanställning med timlön och div arbete.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har lite svårt att tolka din fråga, varför du gärna får skicka in en ny fråga om jag på något sätt har missuppfattat frågan.

Men jag uppfattar det som du undrar om din son, som har en tillsvidareanställning med timlön, har rätt att få betalt trots att arbetsgivaren inte har kunnat erbjuda honom arbete vissa dagar. Utifrån att det verkar förväntat att han ska få arbete, tolkar jag det som att det är avtalat med arbetsgivaren om x antal timmar i veckan. Om detta inte är fallet, får du gärna skicka in en ny fråga så ska vi försöka utreda situationen på nytt.

Men utifrån förutsättningen att det i det aktuella anställningsavtalet regleras hur många timmar din son ska arbeta, kommer jag nedan försöka besvara din fråga, med hjälp av framförallt lagen om anställningsskydd (LAS).

Vad innebär en tillsvidareanställning med timlön?

Det finns två typer av anställningsformer: tillsvidareanställning och tidsbegränsad anställning. Huvudregeln är att ett anställningsavtal ska gälla tillsvidare (4 § LAS).

Det finns även två typer av löner: timlön och månadslön. Arbetsgivaren har en skyldighet att lämna skriftlig information till arbetstagaren om bland annat hur ofta och på vilket sätt lönen ska betalas ut (6 c § 4 p. LAS).

Har arbetstagaren rätt till lön för sina avtalade timmar trots att det inte funnits arbete till honom?

Som utgångspunkt gäller att avtal ska hållas, det vill säga att det som arbetsgivaren och arbetstagaren har kommit överens om genom ett anställningsavtal ska gälla.

Exempelvis, om vi säger att det är avtalat mellan din son och hans arbetsgivare att han ska arbeta 20 timmar i veckan, ska detta som utgångspunkt hållas. Vilket även innebär att det ska betalas ut lön för dessa avtalade timmar, även om arbetstagaren blivit arbetsbefriad på grund av för lite arbetsuppgifter. Dock förutsätter detta att arbetstagaren (din son) stått till arbetsgivarens förfogande (se AD 2020 nr 4). Vad det innebär att stå till arbetsgivarens förfogande kan variera beroende på arbetsplats, men kort sagt innebär det att vara tillgänglig, komma till arbetsplatsen och utföra sina arbetsuppgifter när arbetsgivaren begär det.

Således, om arbetsgivaren har befriat din son på grund av för lite arbetsuppgifter, och han stått till arbetsgivarens förfogande, har han rätt till lön för sina avtalade timmar.

Dock vill jag nämna att ovanstående endast gäller om inte annat följer av lag eller avtal, däribland ett kollektivavtal.

Sammanfattning och råd

Sammanfattningsvis har din son rätt till lön för de timmar som är avtalade mellan han och arbetsgivaren, även om arbetsgivaren inte haft något arbete till honom vissa dagar och således arbetsbefriat honom. Dock, för att få rätt till lön överhuvudtaget, måste din son ha stått till arbetsgivarens förfogande för arbete.

Jag vill även påminna om att arbetsgivaren har en skyldighet att lämna skriftlig information till arbetstagaren kring bland annat på vilket sätt lönen ska betalas ut (6 c § LAS).

Eftersom det kan göras avvikelser från ovanstående bestämmelser genom bland annat kollektivavtal, skulle jag råda er att kika på det aktuella kollektivavtalet på arbetsplatsen, för att se om det står något där angående sysselsättningsgrad eller löneutbetalning.

Sen kan ni alltid kontakta arbetsgivaren om ni har frågor kring situationen, alternativt en facklig organisation om ni skulle behöva ytterligare hjälp. Det finns även möjlighet att kontakta någon av våra jurister om ni känner att ni skulle behöva det.

Med detta hoppas jag att du har fått svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare