Har jag rätt till löneökning om jag är under uppsägning?

Hej,

Jag har precis sagt upp mig men jobbar kvar till 14e mars, min nuvarande arbetsgivare har dragit ut på lönerevisionsprocessen som skulle varit genomförd i september 2020 och gäller retroaktivt från dess. Den nya lönen har ännu inte kommunicerats men ska kommuniceras i januari och utbetalning skall ske i februari.

Jag fick idag reda på av min chef att "Det firmagemensamma beslutet är att medarbetare som är under uppsägning inte omfattas av löneökningen.", så min fråga är: har de rätt att göra så?

Jag har ändå jobbat ett halvår där jag borde ha fått min nya lön.

Med vänlig hälsningAlexander

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Som utgångspunkt gäller att du har rätt till samma förmåner och lön under uppsägningstiden som du skulle haft om du inte var uppsagd (12 § LAS). Det innebär alltså att du har rätt att ta del av lönerevisionen för den period du arbetat, även under din anställningstid.

Ett undantag till detta kan dock göras om det finns ett kollektivavtal som gäller för din anställning, och som reglerar reglerna för lön under uppsägning annorlunda. Om så är fallet gäller reglerna i kollektivavtalet istället (2 § tredje stycket LAS).

Du nämner inte om ni har ett kollektivavtal eller ej, men om det är så att din anställning omfattas av ett kollektivavtal är min rekommendation att du läser igenom det först för att se om det reglerar just din fråga gällande löneregler under uppsägningstid samt lönerevision. Är du dessutom fackligt ansluten blir mitt råd att kontakta facket för att prata mer om vad som gäller för just din anställning och söka rådgivning genom dom.

Om din anställning inte omfattas av ett kollektivavtal är det alltså lagens regler som gäller, och som jag nämnde tidigare har du i så fall rätt till lönerevisionen.

Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Ellen LagnéusRådgivare