Har jag rätt till mina varor trots att säljaren gått i konkurs?

Hej,

Jag undrar, om bygghandeln man handlat varor av skulle gå i konkurs innan man lyckas få med alla varor man köpt, riskerar man att bli av med det? varför/varför inte och vad händer då med virket som man inte fått hem. Samt är det någon skillnad om privat person eller företag köpt varorna?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ditt fall är det av vikt att veta om du handlar i egenskap av privatperson eller företag, på grund av att det får olika utfall av detta sakrättsliga problem. Jag kommer nedan redogöra för hur situationen blir i båda fallen.

Företag

När du som företag köper varor av ett annat förtag som innan leveransen hinner gå i konkurs uppstår problem om vem som sakrättsligt är ägare till varorna. Du har kanske redan betalat för varorna och äger dem på pappret, men det säljande företagets borgenärer och konkursbo kommer göra anspråk på all egendom som finns kvar i säljarens besittning, inklusive dina varor. Här blir som du förstår problemet att olika parter vill ha samma egendom.

För att få sakrättsligt skydd (och därmed få rätt till varorna) vid köp av lös egendom krävs ett s.k. sakrättsligt moment, vilket vanligtvis är att varorna förflyttas ur säljarens besittning och är på väg till dig eller att säljaren bara förlorat rådighet över varorna och alltså inte längre har något inflytande över dem. Ett sådant rådighetsavskärande kan antingen vara att varorna levererats till ett ombud som du ansvarar för eller att varorna registrerats enligt lag om handel med lösören, som köparen låter i säljarens vård kvarbliva.

Är varorna vid tidpunkten för konkursen fortfarande i säljarens besittning och det inte skett något sakrättsligt moment, så kommer varorna troligtvis bli kvar hos det säljande företagets konkursbo. Du som köpare kommer därefter få en oprioriterad fordran i företagets konkurs, vilket betyder att du kan få tillbaka pengarna i den mån de borgenärer med högre prioriterade fordringar fått sina ersättningar (förmånsrättslagen).

Privatperson

Som konsument skyddas man mot säljarens borgenärer genom köpeavtalet. Går det säljande företaget i konkurs innan köparen har fått sina varor levererade så är man skyddad mot säljarens borgenärer under förutsättning att det gäller en specifik vara som kan urskiljas genom att den exempelvis finns avskild med en namnmärkning eller att den finns anteckning om varan i exempelvis en bokföringshandling (49 § konsumentköplagen).

Sammanfattningsvis kan du alltså bli av med virket du köpt och det kommer då istället säljas i förmån för säljarens borgenärer med fordringar som är prioriterade över din. Däremot om varorna genom ett sakrättsligt moment blivit ditt (om du handlar som företag) eller om det uppfyller kraven i 49 § konsumentköplagen (om du handlar som privatperson) så bör du få dina varor alternativt ersättning i pengar.

Har du ytterligare frågor är du välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Linn GustafssonRådgivare