Har jag rätt till nedsatt hyra pga buller och störningar från en byggarbetsplats bredvid?

Jag bor i en hyresrätt och det påbörjades ett stort bygger precis utanför min lägenhet av min hyresvärd. I början höll bygget de normala arbetstiderna mellan ca 07:45-16:00 och det var vid det tillfället i undantagsfall som arbetet fortsatte efter 16:00 Nu har arbetat i några månaders tid fortsatt långt efter klockan 16 och har vid tillfällen fortsatt nästan enda fram till klockan 23:00 och arbetet fortsätter även på helger. Arbetet är alltså igång 7 dagar i veckan och medför väldigt mycket ljud från olika maskiner, verktyg och fordon. Även på helgerna är det höga ljud från bygget, visserligen i lite lägre nivå men ändå så att det upplevs störande. Upplever även att bygget stör sömnen då jag alltid vaknar när arbetet drar igång och upplever att jag inte får lika mycket ro i sömnen även på helgen. Finns det möjlighet att få någon kompensation från hyresvärden på grund av detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den reglering som aktualiseras är 12 kap i Jordabalken (JB), den så kallade hyreslagen.

Gällande rätt

Hyresrättens skick

På tillträdesdagen ska hyresvärden tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen är att anse som fullt brukbar för det avsedda ändamålet, såvida inget annat avtalats, i enlighet med 12 kap 9 §. Hyresvärden är även skyldig att se till att lägenheten fortsätter vara i sådant skick under hyrestiden om inget annat avtalats, enligt 12 kap 15 §

Hyresnedsättning

Om det uppstår skada, hinder eller men i din hyresrätt utan att du har varit vållande kan du ha rätt till nedsättning av hyran, i enlighet med 12 kap 16 § punkt 1 och 3 samt 12 kap 11 § punkt 3. För att du ska ha rätt till nedsättning av hyra krävs det alltså att  störningarna från byggarbetet medfört en brist, ett hinder eller ett men i ditt nyttjande av din hyresrätt.

Eftersom man kan behöva tåla störningar i en viss utsträckning kan det vara bra om du och dina  grannar dokumenterar störningarna från byggarbetsplatsen för att kunna visa hur allvarliga de är.

Sammanfattande bedömning

Alltså, du kan ha rätt till nedsatt hyra under tiden som byggarbetet pågår om bygget hindrar er från att nyttja era lägenheter fullt ut. Om du anser att sådant är fallet är det bra om du för dokumentation som bevisar det. Som regel har man som hyresgäst inte rätt till nedsatt hyra för den tid man betalt utan protest och utan att ha påtalat bristen, och således är det därför viktigt att du även informerar din hyresvärd om att du upplever byggarbetet som  påfrestande och att du begär nedsättning av hyran under tiden som byggarbetet pågår.

Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att åter kontakta oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare