Har jag som hyresgäst rätt att måla om vägg och tak vita?

Hej! Jag ska flytta in i en nyproducerad hyresrätt men vill mycket gärna måla om. Just nu är både vägg och tak i korslimmat trä och bostaden ser enligt mig ofullkomlig ut. Jag skulle vilja måla om till vitt både på tak och väggar men är osäker på om jag kan bli ersättningsskyldig. Hur vet man om denna målning skulle sänka bruksvärdet på lägenheten? Om hyresvärden ogillar målningen skulle jag inte heller kunna återställa eftersom grunden är rent trä. Hur ska jag tänka då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar det som att du undrar om att det är tillåtet för dig att måla om tak och väggar i din hyresrätt. Dessutom tolkar jag det som att hyresrätten inte är någon enfamiljshus.

Du har som regel rätt att på egen bekostnad måla och tapetsera om i lägenheten (12 kap. 24 a § första stycket första meningen JB). Från den regeln finns det undantag. Undantaget innebär, som du redan verkar veta, att om ommålningarna minskar lägenhetens bruksvärde riskerar du att bli skadeståndsskyldig (12 kap. 24 a § första stycket andra meningen JB). Frågan blir då vad som menas med minskning av lägenhetens bruksvärde. Det är svårt att ge en allmängiltig definition men man brukar säga att om ommålningen har utförts på ett sådant sätt att det avviker från vad som i fråga om färgval och utförande får anses vara normalt och allmänt vedertaget så tyder det mesta på att ommålningen minskat lägenhetens bruksvärde.

Mot bakgrund av detta är min bedömning den att du har rätt att måla om vägg och tak vita givet att det sker fackmannamässigt. För att det ska ske fackmannamässigt är mitt tips att du låter en målerifirma utföra ommålningen. Notera dock att detta innebär inte att det är krav på att ommålningen sker av någon målerifirma utan den kan likaväl utföras av dig. Ett annat tips är att du vänder dig till hyresvärden och ser hur denne ställer sig till den tänkta ommålningen. Som jag antytt är det dock inget krav på att denne godkänner ommålningen.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare