FrågaAVTALSRÄTTAvtal20/10/2022

Har jag som konsument rätt att avsluta tidsbestämt avtal i förtid?

Hej! Jag har en fråga om ett avtal jag vill säga upp. Det står i avtalet; Betyder det att jag inte kan säga upp avtalet och måste betala minst 12 månader. Finns det inget sätt att säga upp ett sådant avtal innan sitt slut. Våra villkor: - Betalningsvillkor: 30 dagar netto. - Bindningstid: 12 månader löpande avtal från avtalets start. Om inte avtal sägs upp 1 månad innan perioden är slut, fortsätter avtalet på en ny avtalsperiod med 12 månader. Uppsägning för avtalet sker per mail till: XXXX - Uppsägningstid: 1 månad (30 dagar).

Lawline svarar

 Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline för att få svar på din fråga!

Ditt avtal löper på bestämd tid från tidpunkten då du ingick avtalet med motparten fram tills tolv månader har passerat. Jag utgår ifrån att du ingått avtalet i egenskap av konsument med en näringsidkare som motpart. Det framgår inte av din fråga vad det är för något objekt som du och näringsidkaren har avtalat om. Jag får dock uppfattningen av den information som du ger mig att det rör sig om en typ av tjänst som näringsidkaren tillhandahåller dig genom det ingångna avtalet.

För materiella tjänster som näringsidkare tillhandahåller konsumenten tillämpas konsumenttjänstelagen (se 1 § konsumenttjänstelagen (KtjL)). En materiell tjänst kan till exempel vara att näringsidkaren utför ombyggnation av konsumentens fastighet. Immateriella tjänster regleras inte uttryckligen i lag. En immateriell tjänst är en tjänst som inte utförs på ett fysiskt föremål. Sådana tjänster kan till exempel innebära att näringsidkaren tillhandahåller ett mobilabonnemang, utbildning eller ett gymmedlemskap åt konsumenten. För immateriella tjänster får annan lagstiftning på området tjänst tillämpas på liknade sätt. Av denna anledning kan KtjL fungera som vägledning både direkt för materiella tjänster såväl indirekt för immateriella tjänster. Bestämmelserna i KtjL är tvingande till konsumentens fördel. Det innebär att avtal inte får innehålla villkor som i jämförelse med KtjL är sämre för konsumenten (3 § KtjL).

Som konsument har du rätt att avbeställa tjänsten i förtid

Som konsument finns en rätt att avbeställa tjänsten trots att den inte har slutförts.  Om konsumenten väljare att använda sin rätt till avbeställning kan näringsidkaren därefter inte kräva konsumenten på betalning för de avtalade tjänster som har avbeställts. Näringsidkaren har däremot en rätt till ersättning om konsumenten väljare att avbeställa tjänsten. Näringsidkaren har alltid rätt till ersättning för den del av tjänsten som har utförts samt för arbete som måste utföras trots avbeställningen. Ersättningen skall motsvara det pris som skulle ha gällt om avtalet endast hade avsett vad som har utförts (42 § första stycket KtjL).

Näringsidkaren kan även ha rätt till ersättning för förluster i form av kostnader för den återstående delen av tjänsten samt ersättning för förluster i övrigt på grund av att han har underlåtit att ta på sig annat arbete eller på grund av att han på annat sätt har inrättat sig efter uppdraget (42 § andra stycket KtjL). Den sammanlagda ersättningen får dock inte överstiga priset för den avbeställda tjänsten (42 § tredje stycket KtjL). Förlusterna beräknas med utgångspunkt i den uteblivna vinsten på det uppdrag som näringsidkaren har underlåtit att ta på sig. Den uteblivna vinsten utgörs av det beräknade priset för det mistade uppdraget med avdrag för de kostnader som näringsidkaren har besparat sig genom att detta uppdrag inte kom till utförande (prop. 1984/85:110 ff. 313) Näringsidkaren har dock inte rätt till sådan ytterligare ersättning om konsumentens syfte med tjänsten har blivit förfelat på grund av vissa i lagen angivna godtagbara skäl (se 42 § andra stycket punkt ett och två KtjL). Näringsidkaren har för övrigt en skyldighet att begränsa sin förlust.

Ett rättsfall som belyser konsumentens avbeställningsrätt och näringsidkarens rätt till ersättning kan lyftas fram (NJA 2002 s. 644). Rättsfallet handlade om en tillämpning av KtjL på liknande sätt då den avbeställda tjänsten i fråga var immateriell. En kursdeltagare hade efter en tids närvaro hoppat av kursen. Fråga var om hans betalningsskyldighet avseende kursavgiften.  Den aktuella kursen avsåg en ettårig utbildning. Kursen var individualiserad. Den hade endast ett fåtal platser och var fulltecknad. Vid den tidpunkt då kursdeltagaren avbeställde tjänsten var det för sent att sätta in en annan deltagare i stället. Kursdeltagaren blev skyldig att betala ersättning för

  1. den del av kursavgiften som grundade sig på de kursavsnitt som han deltog i samt
  2. kursarrangörens uteblivna vinst. Kursarrangören hade inrättat sig efter kursdeltagarens beställning. Kursarrangören hade inte möjlighet att rekrytera annan deltagare sedan kursdeltagaren avbrutit kursen. Den uteblivna vinsten utgjordes av vad en alternativ kursdeltagare hade betalat för de resterande avbeställda kursavsnitt minus de kostnader som kursarrangören kunnat spara genom att platsen stod tom under en del av kursen.

Vad som gäller i din situation

Jag vet inte vad det är för typ av tjänst som du har beställt. Men oberoende av om det rör sig om en materiell eller immateriell tjänst talar gällande rätt för en enhetlig rättstillämpning av konsumentens avbeställningsrätt. Konsumenttjänstelagen anger att du som konsument har en rätt att avbeställa tjänsten i förtid. Detta innebär att du kan avbeställa din tjänst i förtid trots att avtalet löper på bestämd tid. Näringsidkaren har dock rätt till ersättning på grund av att du har avbeställt tjänsten i förtid. Näringsidkaren ska i en sådan situation få ersättning för den del av tjänsten som redan är utförd. Näringsidkaren kan även ha rätt till utebliven vinst såvida inte konsumenten har enligt lag godtagbara skäl till den i förtid gjorda avbeställningen.

Som exempel på den ersättning du kan komma att behöva utge till näringsidkaren ska ett fiktivt men tänkbart scenario lyftas fram. I detta scenario har du ingått avtal om mobilabonnemang. Avtalstiden är tolv månader och du får på grund av den långa bindningstiden ett förmånligt och rabatterat erbjudande. Du får köpa mobilabonnemanget för 90 kr i månaden i stället för 120 kr i månaden som du vanligtvis skulle betala om avtalet löpte tills vidare. Du har betalat för abonnemanget i fem månader nu men väljer att avbeställa abonnemanget i förtid. Det har du rätt att göra som konsument. Näringsidkaren har dock rätt till  ersättning för:

  1. de månader som du faktiskt har använt mobilabonnemanget. Detta är 90 kr x 5 =450 kronor.
  2. utebliven vinst.  Jag utgår nämligen ifrån att du inte uppfyller något av de godtagbara skälen för en avbeställning i förtid. Abonnemangets rabatterade pris förutsätts av att konsumenten faktiskt fullföljer hela den bestämda avtalstiden. Det är därför inte tänkbart att ersätta dig med en annan konsument som skulle kunna betala dina resterande avbeställda abonnemangsavgifter. För övrigt så är inte mobilabonnemang begränsade av fysisk plats likt vad kursarrangemang kan innebära. I praktiken är därför din plats på grund av avbeställningen inte möjlig att ersättas av någon annan. Du utgör på så sätt en ren utebliven vinst för näringsidkaren som annars skulle vara garanterad om du fullföljde avtalet. Näringsidkaren bör därför kunna få ersättning för de totala resterande månader som du genom avbeställningen annars skulle undvika att betala för. Detta motsvarar 90 x 7 = 630 kr.

Slutsatsen i det fiktiva scenariot blir att du som konsument som utgångspunkt kan avbeställa tjänsten. Näringsidkaren kan efter avbeställningen inte kräva dig på pengar för att du fortsatt ska använda tjänsten. Däremot kommer näringsidkaren få ersättning som om du faktiskt fullföljde hela avtalstiden. I verkligheten blir det för dig som konsument ingen skillnad i ekonomiskt hänseende om du skulle avbeställa eller fullfölja denna fiktiva tjänstens avtalstid.

Har du några ytterligare frågor? Tveka inte att kontakta oss på Lawline igen så hjälper vi dig!

Med vänlig hälsning,

Pontus Heino

Pontus HeinoRådgivare