Har köparen rätt att återfå handpenning?

Hej!

Jag betalade 50 tusen kronor i handpenning då jag skulle köpa en fastighet men ångrade mig att köpa den.

Vad gäller handpenningen, kan jag kräva mina pengar av köparen?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du vill kräva tillbaks din handpenning från säljaren av fastigheten. Det är inte lagstadgat specifikt huruvida en handpenning ska återgå eller inte. Detta regleras i det avtal ni skrivit under när handpenningen deponerades till säljaren/mäklaren. Villkoren i avtalet regleras i avtalslagen. Då du inte nämnt några villkor eller förhållanden för avtalet i frågan är det svårt att besvara huruvida du har möjlighet att få tillbaks pengarna eller ej. Det ska dock nämnas att handpenningens funktion är att förhindra köparen från att ångra sig i en fastighetsaffär. Om inte skälig anledning till hävning av kontraktet föreligger så kan det därför bli mycket svårt att återfå depositionen.

Jag rekommenderar att du vänder dig till den ansvarige mäklaren alternativt tar kontakt med en annan mäklare och ber denne gå igenom avtalet för en bättre helhetsbild.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jonathan JademyrRådgivare