FrågaKÖPRÄTTÖvrigt20/12/2019

Har man rätt att ångra ett köp på internet?

Har köpt nya kompletta vinterdäck med fälg. Köpet gjordes från en internetbutik. Firman monterar däcken på fälgarna och balanserar dom.

Däcken ligger just nu på posten men jag har ångrat mitt köp.

Har meddelat butiken att jag ångrat mig. Svaret från dom är att jag inte har ångerrätt på kompletta däck och fälg.

Kan det verkligen stämma?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Köp som har gjorts på internet regleras av distansavtalslagen (DAL).

Huvudregeln vid köp på internet är att konsumenten har 14 dagars ångerrätt (2 kap 10 § DAL). Dock finns det några undantag från detta, vilket framgår i 2 kap 11 § DAL. Jag tolkar din fråga som att företaget ska montera däcken, men att de inte har gjort det ännu och inte heller påbörjat det, och då gäller inte undantaget i 2 kap 11 § 1 p. DAL. Enligt min tolkning är inte heller någon av de andra undantagen aktuella i ditt fall. Med andra ord har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Ångerfristen börjar gälla från den dagen du mottar däcken med fälgarna (2 kap 12 § DAL). Jag rekommenderar dig att returnera varan så fort du har fått den. När du har returnerat däcken och fälgarna har du även rätt till återbetalning av företaget (2 kap 14 § DAL).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Övrigt? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo