FrågaFAMILJERÄTTBodelning14/01/2024

Har man rätt att ärva affektionell egendom efter sin förälder

Har man som dotter till en avliden man, som var gift med en ny kvinna (alltså inte dotterns mor), rätt att få tillgång till saker som är av ENBART affektionellt värde (t.ex. kort och minnen från barndomen, saker utan kopplingar till den nya kvinnan)? Dessa saker finns i parets gemensamma hem. Dottern är vuxen men inte på god fot med pappans nya fru, och hon är orolig för att frun kommer att kasta dessa barndomsminnen av ren illvilja.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Svaret på din fråga finns reglerad i både Ärvdabalken (ÄB) och Äktenskapsbalken (ÄktB).

Bodelning

En bodelning gör man när ett par separeras, detta innefattar även när en make avlider (9 kap. 2 § ÄktB). När man är gift ska man i princip dela lika på alla tillgångar (giftorättsgods). Men det finns undantag, man har rätt att få behålla sin enskilda egendom (9 kap. 1 § ÄktB). Man har även rätt att behålla sina privata angelägenheter så som kläder, smycken (som inte är allt för dyra, dvs det ska vara i en skälig omfattning ) och andra personliga bruk så som presenter osv (10 kap. 2 § ÄktB).

Efter bodelningen kommer du som bröstarvinge ha rätt till din pappas del av kvarlåtenskapen, vilken innefattar hans personliga saker (så som bilder och minnen som är utmärkande för din pappa och hans familj). Du har rätt att få de affektionella egendomen från din pappa då de tillkommit honom efter bodelningen (2 kap. 1 § ÄB).

Hoppas du fick svar på din fråga!

MVH

Nelly StarkengrenRådgivare