Har man rätt att behålla den felaktiga varan om man inte får svar från företaget

Jag köpte en vara som blev fel och hörde av mig till företaget och fick den rätta varan kort efter, dock skulle den felaktiga varan lämnas tillbaka vid leverans men det gjorde dem inte. Jag hörde av mig till företaget och om att få det löst men fick ingen återkoppling. Har jag rätt till att sälja varan 3 månader efter beställningen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du köpt varan i egenskap av en konsument av företaget. Därmed kommer konsumentköplagen vara tillämplig när jag besvarar din fråga.

Utgångspunkter

Du har precis som du påtalar, rätt till få den rätta varan när du givits en vara som är felakitig. Du har genom att påtala felet reklamerat den felaktiga varan och därmed fått rätt vara (5 kap. 4 § KköpL). Vid omleverans ska du i egenskap av konsument tillgängligöra den felaktiga varan för näringsidkaren så att företaget lätt kan hämta upp varan (5 kap. 7 § KköpL).

Jag tolkar det som att du har försökt nå företaget för att kunna lämna tillbaka den felaktiga varan, men inte givits svar (jag utgår från att du har rätt kontaktuppgifter). Om inte företaget svarar inom skälig kan du ha rätt att behålla den felaktiga varan. Vad som är skälig tid är en bedömningsfråga, beroende på varans värde och egenskap kan tiden variera. Jag kan inte utläsa, genom din fråga, vad det är för slags vara och därmed kan jag inte riktigt svara på vad den skäliga tiden skulle innebära i detta fall.

Avtal

Att utläsa vad som står i avtalet (evt ett kvitto) för eventuella specifikationer kan vara lönsamt för att kunna utläsa företagets returpolicy och kontaktuppgifter.

Råd

Mitt råd är att avvakta med att sälja varan. Att ännu en gång kontakta företaget är inte behövligt enligt lag, men det hade underlättat för dig som privatperson att få ett givet svar. Risken med att du säljer varan för tidigt är att du kan bli skadeståndsskydlig till företaget (8 kap. 4 § KköpL).

Hoppas du fick en inblick i ditt rättsläge

Skulle du ha fler fråga är du välkommen att kontakta oss på Lawline!

MVH

Nelly StarkengrenRådgivare