Har man rätt att få tillbaka handpenningen på ett köp som inte slutförts?

Hej! Jag betalade handpenning på ett par skinnbyxor i en butik men beställde dem sen istället på nätet (i en annan butik). Jag fick ett kvitto på min handpenning och på kvittot står Ej öppet köp. Har jag rätt satt få tillbaka min handpenning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omständigheter

Eftersom det rör en handpenning du har betalat i en butik så kommer jag använda mig av konsumentköplagen (KköpL) när jag besvarar din fråga.

Har man rätt att få tillbaka handpenningen på ett köp som inte slutförts?

Eftersom du inte mottagit några byxor från butiken så har du möjlighet att avbryta köpet innan detta och butiken har då inte rätt att kräva betalt eller hålla fast vid köpet. Däremot har säljaren i detta fallet rätt till skadestånd för vissa särskilda kostnader (7 kap 3 § KköpL)

Vad för särskilda kostnader har säljaren rätt till?

Säljaren har rätt till ersättning för särskilda kostnader som uppkommit för att kunna ingå i avtalet, kostnader som uppstår på grund av avbeställningen av köpet du genomför samt ersättning för förlust i övrigt som ska vara en skälig ersättning (7 kap 7 § första stycket KköpL)

Att du har lämnat in en handpenning för köpet kan anses vara en form av säkerhet som säljaren tar för denna typ av förluster. Detta innebär att säljaren kan ha rätt till hela handpenningen eller en del av den. Utifrån omständigheterna du lämnat i frågan är det svårt att avgöra exakt vad som är rätt i ditt fall men det finns en risk att säljaren har rätt till handpenningen du har lämnat.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare