Har man rätt att filma och lägga upp en video när en person begår ett brott

Om jag är ute på stan på allmän plats och ser någon som tex stjäl en cykel, om jag filmar denna stöld med min telefon får jag då lägga ut den filmen på nätet eller gör jag något olagligt då? Beror det på om man kan identifiera personen på filmen så jag måste sudda ut dennes ansikte innan jag lägger ut filmen tex eller är det ok även om man kan identifiera personen,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utgångspunkten är att det är tillåtet filma personer på allmän plats utan att fråga om tillåtelse. Begränsningar finns dock i brottsbalken (BrB).

Allmänt om film/foto på allmänna platser

Som ovan nämnt tillåts man att filma människor på allmänna platser, även om de inte samtycker till det.

Det finns dock vissa område så som i butiker och gallerior som denna rätt kan inskränkas. Men jag utgår från, men tanken på att cyklar vanligen är utomhus, att det inte är aktuellt i ditt fall.

Ofredande och förtal

Det är tillåtet att filma människor på allmänna platser, detta förutsatt att det inte sker på ett hänsynslöst sätt som är ägnat att kränka personen i fråga (4 kap. 7 § BrB). Det finns även risk att filmen medför ryktesspridning och i sig skadar personen som visas på filmen. Det i sig kan leda till förtal  (5 kap. 1 § BrB), speciellt om personen utmålas som brottsling och i själva verket inte är det.

Slutsat

Du har som utgångspunkt rätt att i  filma och lägga upp de filmer som du tagit på allmänna platser utan krav på samtycke från personerna som visas i filmen. Det finnns dock en risk med att publicera en video som utmålar en viss person på ett sätt som skadar personen i fråga (speciellt om det inte är sant).

Hoppas du fick svar på din fråga, du är alltid välkommen att höra av dig till oss på Lawline för vidare frågor och svar!

MVH

Nelly StarkengrenRådgivare