Har man rätt att häva avtalet om varan inte stämmer överens med beställningen

Jag har köpt två ringar på nätet och fick precis ett mycket svårtolkat mail om att ena ringen inte kan levereras i den färgen jag beställde. Jag är inte intresserad av en annan färg och önskar därför att ångra köpet av antingen ena ringen eller båda ifall det skulle bli problem att bara ta bort ena ringen. Vilka rättigheter har jag där? Jag tänker att jag såklart inte måste ta emot en vara som inte är den jag beställde, men kan jag bli tvingad att välja annat eller behöva sitta inne med ett tillgodokvitto?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer att utgå från att du köpt ringarna i egenskap av en konsument av ett företag (näringsidkare). Jag fick även uppfattningen att du köpt varan via internet, därmed kommer Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, vara tillämplig när jag besvarar din fråga.

Ångerrätt

Du har genom ångerrätt, rätt till att ångra köpet inom 14 dagar från den dagen då avtalet ingicks. Därmed kan du utan skälig anledning ångra köpet, 12 §.

Du har som ovan nämnts ångerrätt, men det finns även bestämmelser i konsumentköplagen (KköpL) som reglerar din rätt vid andra tillfällen än köp genom distansavtal. Jag kommer därmed även redovisa dina rättigheter enligt den lagen för att ge dig en bredare inblick i rättsläget.

Felaktig vara

Du har köpt två ringar i en särskild egenskap (färg)Jag tolkar det som att du påtalat näringsidkaren att du vill ha ringarna i en specifik färg, du har då rätt att få ringarna i just den färgen som du beställde dem i . Om ringen/ringarna avviker från vad som följder av beställningen beaktas ringen/ringarna som felaktig, jfr 4 kap. 1 §, 4 kap. 5 § KköpL.

Häva köpet

Om företaget inte kan erbjuda den rätta färgen har du rätt att häva köpet, detta innefattar hela köpet, 5 kap. 8 § KköpL. Detta förutsatt att mindre omständiga åtgärder inte kan vidtas samt att du reklamerat felet i skälig tid, 5 kap. 2 § KköpL.

Slutsats

Du behöver inte följa upp köpeavtalet, detta med stöd av att du har ångerrätt enligt distansavtalslagen, samt att ringen i enlighet med KköpL anses vara felaktig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

MVH

Nelly StarkengrenRådgivare