Har man rätt att häva köpet när säljaren förhåller sig passiv under en längre tid?

Hej!

För ca en och en halv månad sedan beställde jag några smycken från en hemsida online. Det kostade lite över 400kr och jag fick ett konfirmationsmail om att min beställning hade lagts. Problemet är att jag efter detta inte hört från företaget alls och inte fått mina produkter heller.

Jag har mailat dem flera gånger, först för att få veta hur det går för min beställning och sedan för att häva mitt köp och be om pengarna tillbaka men jag har inte fått något svar på nåt av mina mail.

Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utgångspunkter

Jag tolkar din fråga som att redan har begärt att häva få köpet på grund av den markanta förseningen. Jag antar även att "hemsidan online" är ett företag, vilket innebär att de omfattas av konsumentlagstiftning (konsumentköplagen, KKöpL). Nedan kommer jag att svara på vilka åtgärder du får vidta gentemot säljaren, samt vad du kan göra för att driva igenom dessa.

Juridisk bakgrund

Att säljaren är försenad kallas för dröjsmål. Dröjsmål föreligger när vara inte dyker upp eller dyker upp för sent och kan anses ligga säljaren till last (9 § KKöpL). I sådana fall har du rätt att hålla inne betalningen, be denne göra sin del av avtalet eller häva avtalet (10 § första och andra meningen KKöpL). Om det skulle uppstå skada har du dessutom möjlighet att begära skadestånd (samma paragraf tredje meningen).

Med tanke på att du har hört av dig till företaget får det från deras sida tolkas som att de förhåller sig likgiltigt inför om de levererar din vara eller inte. De befinner sig onekligen i ett väsentligt dröjsmål, vilket är av stor betydelse för dig. Detta innebär, i min mening, att du har rätt att häva köpet (13 § KKöpL). 45 dagar är lång tid för leverans av ett smycke. När du häver innebär det att du ska få dina pengar tillbaka, likaväl som säljaren får behålla sin produkt.

Åtgärder

Med tanke på att du redan reklamerat ett flertal gånger har du redan gjort vad som krävs från din sida. Det jag råder dig att göra är att reklamera en sista gång, där du uppger att du avser att anmäla ärendet till allmänna reklamationsnämnden (ARN) ifall de inte går med på dina krav. Om du trots detta inte får ett svar, eller får ett nekande svar, rekommenderar jag att du fullföljer det löftet också.

ARN är förvisso inte en domstol, vilket innebär att de inte har någon verklig makt. De kan inte tvinga säljaren att ge dig dina pengar, men företag tenderar att följa deras beslut. Om säljaren i sådana fall inte skulle inrätta sig efter deras beslut, blir du tvungen att stämma säljaren vid domstol.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Viktor VårlidRådgivare