FrågaAVTALSRÄTTAvtal20/12/2020

Har man rätt att vägra skriva på avtal?

Hej! Jag hyr en lokal sedan 2014-10-09. I hyresavtalet finns en bilaga där vi vi avtalat bort besittningsskyddet. Nu har jag fått ett brev från hyresvärden om att överenskommelsen om avstående från besittningskydd har gått ut. De vill att jag skriver på en ny överenskommelse. Har jag rätt att vägra skriva på? Huset ska renoveras inom en snar framtid.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan jag vägra skriva på avtal?

Inom svensk rätt gäller principen om avtalsfrihet, vilket innebär att man är fri att avtala om vad man vill, samt fri att inte avtala om man inte vill.

Regleringarna framgår av avtalslagen.

Sammanfattning

Om ert förra avtal har gått ut, och du inte är överens om de nya villkoren i det nya avtalet kan du vägra att skriva på.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amila ZahirovicRådgivare