Har man rätt till arv även om man inte haft någon relation till sin pappa?

Min far som va ensamstående har dött nyligen o vi är fem syskon . Två av dom är halvbröder på min pappas sida. O sen är vi tre flickor från när han va gift med vår mamma. Hur är er man? O fins det nån regel som säger att alla barn ärver eller kan min pappa ha överlåtit allt på mina halvbröder. Eftersom vi flickor inte haft nån speciell relation till vår pappa.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer utgå från reglerna i ärvdabalken (ÄB) för att besvara din fråga.

Barn (bröstarvingar) har alltid rätt att ärva sina föräldrar. Detta gäller oavsett om din pappa har haft kontakt med sina barn eller inte. Utifrån din fråga uppfattar jag det som att dina halvbröder är din pappas barn med en annan kvinna än din mamma, alltså din pappas biologiska barn. Detta gör att din pappas fem barn (du och dina två systrar, samt dina två halvbröder) har rätt att ärva er pappa. Arvet ska delas upp så att ni alla fem får lika stor del av din pappas kvarlåtenskap (2 kap. 1 § ÄB).

Din pappa kan dock ha begränsat din rätt att ärva genom att upprätta ett testamente, till exempel till förmån för dina halvbröder. Även om så är fallet så har du rätt till en del av din pappas kvarlåtenskap ändå, denna del kallas laglotten. Laglotten är hälften av det du skulle fått i arv om testamente inte hade funnits (7 kap. 1 § ÄB). För att få ut laglotten måste du påkalla jämkning i testamentet (7 kap. 3 § ÄB).

För att sammanfatta det hela så har du rätt till arv, även om du och dina systrar inte har haft någon relation till din pappa. Skulle din pappa ha skrivit ett testamente som begränsar er arvsrätt så har ni alltid rätt till laglotten, alltså hälften av er arvslott.

Jag hoppas att svaret varit till din hjälp! Tveka inte på att höra av dig till oss på Lawline igen om du fortfarande skulle ha någon fundering.

Med vänlig hälsning,

Saga SthenRådgivare