Har man rätt till arv även om man inte har någon kontakt med sin mamma?

Jag har ingen kontakt med min mamma sedan ett par år tillbaka! Det har dock min bror. Vad händer när hon går bort? Hon äger en bostadsrätt men har f ö inga tillgångar (vad jag vet).

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att din fråga handlar om arvsfrågor vid din mammas bortgång, men detta är inte så specificerat så är det något annat du undrar är du välkommen att ställa en ny fråga! Jag kommer besvara din fråga med utgångspunkt i att det handlar om din arvsrätt i förhållande till din mamma.

Arvsreglerna finns i ärvdabalken. Mitt korta och enkla svar är att din arvsrätt inte påverkas av i vilken utsträckning du haft kontakt med din mamma eller inte. Ett barn har alltid arvsrätt efter sina föräldrar oavsett hur väl man kommer överens eller inte. Det enda som kan beröva ett barn arvsrätten efter sina föräldrar är i princip om man varit vållande till förälderns död eller liknande (15 kap. 1§ ärvdabalken).

Ett barn har annars rätt till sin arvslott. Det är i första hand barnen som ska dela lika på hela arvet efter den avlidne (2 kap. 1§ ärvdabalken). Arvslotten beräknas utifrån att man tar kvarlåtenskapen och delar lika mellan antalet barn som finns. Är det bara du och ett barn till, så är din arvslott alltså 50% av din mammas kvarlåtenskap. Barns arvsrätt kan däremot inskränkas till viss del genom testamente, genom att man i sådant föreskriver att barnet inte ska ärva något. Då har barnet alltid rätt att begära jämkning av testamentet, och då får man ut åtminstone sin laglott (7 kap. 3§ ärvdabalken). Laglotten är halva det man annars skulle fått utan testamente, alltså halva arvslotten (7 kap. 1§ ärvdabalken). I ett fall där det finns två barn har alltså barnen rätt till 50% var, såvida det inte finns testamente som förskriver annat, då har barnen rätt till ¼ = 25% var, en andel som man alltid har rätt till oavsett vad som står i testamente. Däremot måste barnet aktivt begära jämkning av testamentet inom sex månader från delfåendet av testamentet, annars gäller vad som är föreskrivet i testamentet.

När någon går bort ska den som förvaltar dödsboet efter den avlidna se till så att samtliga arvingar kallas till bouppteckningen och får del av eventuella testamenten (18 kap. 1§ ärvdabalken). Du kommer anses vara dödsbodelägare då du är legal arvinge efter din mamma. Dödsbodelägarna ska förvalta boet gemensamt och se till så att boet skiftas. Önskar man hjälp med det kan man ansöka om en boutrednings- och skiftesman vid domstol.

Sammanfattning

Din arvsrätt efter din mamma påverkas alltså inte av huruvida du haft kontakt med henne eller inte, utan arvsrätten följer av att du är att ses som hennes barn rent juridiskt. Du har då utan testamente rätt till din arvslott, men om det finns testamente som inskränker denna kan du alltid begära jämkning av få ut din laglott.

Jag hoppas du fått någon vägledning i dina frågor, annars är du välkommen att återkomma med en ny fråga till oss!

Bästa hälsningar,

Sara PedersenRådgivare