Har man rätt till nedsättning av hyra till följd av ej brukbar hyresrätt?

Hej.

jag har en fundering angående regler och rättigheter efter en vattenläcka i hyresrätt, i detta fall har vattenläckan uppstått på grund av ålder och bruk på huset, vi kontaktade hyresvärden omgående vid händelsen men läckage vart omfattande, vi har inte haft tillgång till och kunna duscha under en vecka hittills på grund av att åtgärden inte har gjort fullständigt, vi har även haft 2 dagar inte haft vatten allt på grund av att de har varit tvunget att vara avstängt,i väntan på besiktning, och detta har då inneburit att vi inte har haft tillgång till varken vatten eller toalett under 48h.

har vi rätt att få avdrag på hyran för dessa dagar? vad har vi som hyresgäster för rättigheter i detta fall. och hur fungerar de när de när de saneras, då vi måste tillfälligt bo någon annanstans,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar Jordabalken (JB). Det följer av 12 kap. 15§ JB att hyresvärden under hyrestiden ska tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. Detta gäller förutsatt att inget annat avtalats eller något annat följer av bestämmelsens andra stycke. Bestämmelsen i sin helhet ger uttryck för hyresvärdens underhållsansvar.

Det stadgas vidare i 12 kap. 16§ JB att bestämmelserna i 10–12§§ tillämpas om

1.lägenheten blir så förstörd under hyrestiden att den inte kan användas för det avsedda ändamålet eller om lägenheten annars skadas under hyrestiden utan att hyresgästen är ansvarig för skadan

Det blir således av intresse för oss att studera vad 10-12§§ JB stadgar. 10§ JB anger att ifall lägenheten före tillträdesdagen (OBS! gäller även efter tillträdet) blir så förstörd att den inte kan användas för det avsedda ändamålet, förfaller avtalet. Hyresgästen har rätt till ersättning för skada om hyresvärden är vållande till händelsen eller om hyresvärden inte snarast möjligt lämnar ett meddelande till hyresgästen om denna.

Frågan är om man kan se det som att lägenheten blivit så förstörd att den inte kan användas för dess avsedda ändamål. Inte helt klart skulle jag påstå. 11§ JB tar i alla fall sikte på mer lindriga fall. Där stadgas att ifall det uppkommer ringare skada på lägenheten än vad som anges i 10§ och skadan inte är i det skick som hyresgästen har rätt att fordra, gäller följande:

1. Hyresgästen får avhjälpa bristen på hyresvärdens bekostnad, om hyresvärden underlåter att efter tillsägelse ombesörja åtgärden så snart det kan ske.

2. Kan bristen inte avhjälpas utan dröjsmål eller underlåter hyresvärden att efter tillsägelse ombesörja åtgärden så snart det kan ske, får hyresgästen säga upp avtalet. Uppsägning får dock ske endast om bristen är av väsentlig betydelse. Sedan bristen har blivit avhjälpt av hyresvärden, får avtalet inte sägas upp.

3. För den tid lägenheten är i bristfälligt skick har hyresgästen rätt till skälig nedsättning av hyran.

4. Hyresgästen har rätt till ersättning för skada, om hyresvärden inte visar att bristen inte beror på hans försummelse.

Det sammantagna svaret är att det kommer bli en bedömningsfråga. Skulle följande skada kunna omfattas av relevanta bestämmelser finns det alltså möjlighet till nedsättning av hyran.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare