Har man som konsument rätt om att be om en ny vara i stället för att den felaktiga varan repareras? Och när har man rätt att häva köpet av en felaktig vara?

Jag köpte AirPods på MediaMarkt 2021-11-28. Bara efter en vecka fick jag problem med ljudet. 2021-12-08 gick jag dit för att reklamera. De skickade AirPodsen till verkstaden. Det visade sig att det var problem med ena hörluren så de bytte ut den. 2022-10-06 reklamerade jag igen. Denna gång uppstod ett fel med mikrofonen. Jag och personalen på MediaMarkt testade AirPodsen och de kunde också understryka att det fanns ett problem med dem. De skickade tillbaka de igen. Denna gång kunde de ej finna ett fel men de bytte ut vänstra hörluren för ”Goodwill”. Det fungerade nån vecka sedan uppstod samma problem. Jag gick tillbaka och personalen sa med säkerhet att det va fel på mikrofonen. Eftersom att de inte hittade några fel förra gången så kommer jag behöva stå för kostnaderna ifall det inte finns några fel på de denna gång. Jag gav upp men vad har jag för rättigheter? Problem uppstod redan efter en vecka. Kan jag häva köpet eller be om ett par nya AirPods?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Eftersom att du har köpt dina AirPods i egenskap av privatperson (det vill säga konsument) av MediaMarkt så är konsumentköplagen (KköpL) tillämplig och jag kommer därför att utgå ifrån dess bestämmelser när jag besvarar din fråga.

Har du rätt att be om ett par nya AirPods eller att häva köpet?

Företag har alltid rätt att försöka avhjälpa ett fel (reparera varan) eller omleverera varan (det vill säga ge dig ett helt nytt par AirPods), innan de måste gå med på att häva ett köp (5:8 KköpL). När det är fel på varan så är det företaget som ska stå för de kostnader som uppkommer till följd av avhjälpande eller omleverans (5:4 tredje stycket KköpL). När det gäller valet mellan åtgärderna, har du själv rätt att välja om företaget ska reparera en vara eller om du vill ha en ny vara (5:4 första stycket KköpL). Du har alltså rätt att be om ett par nya AirPods.

Först när det inte är aktuellt med avhjälpande av felet eller omleverans har du rätt att häva köpet. Av lagen framkommer dock också att om felet i varan består trots avhjälpande eller omleverans så har konsumenten rätt att häva köpet (5:8 första stycket KköpL). Enligt Konsumentverket har företag två försök på sig att ordna till felet i en vara. Om varan sedan går sönder en tredje gång så har konsumenten rätt att häva köpet. Eftersom att dina AirPods har konstaterats varit felaktiga två gånger bör du alltså ha rätt att häva köpet nästa gång de går sönder.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss igen!

Vänligen,

Sarah LianderRådgivare