FrågaAVTALSRÄTTAvtal29/10/2015

Har man viss tid på sig för återbetalning?

Hej!

Vi har betalt 40.000:- till en privatperson som lovat att ordna en resa hon får via värdecheckar från Ving och Fritidsresor via sin blogg. Nu fullföljer hon inte det hon lovat, hon har våra pengar och har tydligen gjort sig av med dom. Vi har ett kvitto hon "tvingades" skriva på enligt polisen den 23/10 där det tydligt stod att hon mottagit 40.000:- av oss den 17/10 via hennes mors konto i swedbank, alla våra kontonr. finns med och att hon hade på sig till den 28/10 att fixa en resa eller betala tillbaka våra pengar. Nu har tiden gått ut och vi får inte våra pengar, vad gör vi? Polisanmäler igen ska vi göra imorgon, men har hon någon viss tid på sig att betala tillbaka? Hon har skrivit på kvittot i vittnes närvaro och den är vidimerad.

Mvh

Kerstin

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina funderingar!

Jag rekommenderar er att ni fullföljer polisanmälan som ni tänkt göra och sedan låta polisen ta det därifrån. Hur såg ert avtal ut? Jag antar att hon skulle fullfölja sin förpliktelse när hon fått pengarna från er? Hon har därmed brutit mot ert avtal, vilket ger er rätt att få tillbaka pengarna/få resan ordnad så som avtalat. Ni har dessutom givit henne chans att betala tillbaka summan inom viss tid. Tiden borde anses som skälig eftersom hon haft 11 dagar på sig, därmed borde inte mer tid kunna krävas för att återbetala pengarna.

Hoppas ni får tillbaka era pengar och lycka till!

Gabriella LundqvistRådgivare