Har min hyresvärd rätt att förbjuda husdjur i lägenheten?

Jag ska flytta till en studentlägenhet för att bo närmare min skola. Den studentlägenheten jag har fått står det att inga husdjur är tillåtna. Jag har försökt tagit reda på varför men får inget riktigt svar. Studentlägenheten och den byggnaden den befinner sig i är inte allergianpassad, och om jag förstår det rätt enligt jordabalken kap 12 så får hyresvärden inte förbjuda husdjur utan särskild anledning som t.ex. allergianpassad lägenhet. Nu har jag skrivit på avtalet där det stod att inga husdjur är tillåtna, vad innebär det? Har det rätt att förbjuda husdjur eller får jag ta med husdjur oavsett vad som står i hyreskontraktet? Har de rätt att vräka mig om jag tar dit husdjur?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad som gäller då din hyresvärd har förbjudit husdjur i lägenhetshuset. Då det är fråga om en hyreslägenhet kommer jag att använda mig av 12 kap. jordabalken (JB), även kallad hyreslagen.

Förbud mot husdjur

Huvudregeln är att förbud mot husdjur kräver sakliga skäl för att vara giltiga. Ett exempel på sakliga skäl kan vara allergier, att lägenheten är särskilt anpassad för allergiker.

En hyresvärd har inte rätt att säga upp ett kontrakt endast på den grunden att det finns husdjur i lägenheten. Trots att förbud mot husdjur inte alltid är giltigt, så finns ansvar som hyresgäst att inte störa grannar eller orsaka skador eller olägenheter då det kan vara grund för uppsägning (12 kap. 42 § 1 st. 9 p. JB). Om husdjuret skulle skada lägenheten så blir således hyresgästen skyldig att bekosta reparationer och återställa lägenheten till  ett sådant skick som det var då hyresgästen flyttade in (12 kap. 24 § JB).

Sammanfattningsvis finns i huvudregel inte rätt för en hyresvärd att förbjuda husdjur, trots att det står i kontraktet, om det inte finns sakliga skäl till förbudet. Jag råder dig att kontakta hyresvärden för att ta reda på ytterligare information om varför de ställt upp detta förbud, och om ni kan komma fram till en gemensam lösning.

Jag hoppas att du fick svar på dina funderingar och att jag kunde förtydliga vad som gäller. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare