Har särkullbarn rätt till arv?

Min fru har ett eget barn sen tidigare. Tillsammans har vi 2 barn plus ett hus. Vad händer om min fru dör före mig. Hur mycket har hennes barn rätt till?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. I mitt svar kommer jag att hänvisa till lagtext i ärvdabalken.

Din frus barn har rätt att ärva henne

Arv i svensk rätt fördelas genom arvsklasser. Arvsklasser reglerar i vilken ordning en avliden persons arv fördelas. Den första arvsklassen består av den avlidnes barn (2 kap. 1 § ÄB). I det här fallet uppfattar jag det som att din fru har tre barn. Förutsatt att inget annat regleras i testamente, har din frus tre barn rätt att ärva en lika stor del av hennes kvarlåtenskap.

Din frus barn sedan tidigare kallas för särkullbarn. Ett särkullbarn har rätt att få ut sitt arv omedelbart (3 kap. 1 § ÄB). Barnet kan dock välja att avstå sitt arv till förmån för dig som efterlevande make (3 kap. 9 § ÄB). Hen får då del av sin mammas arv när du avlider.

I förhållande till era gemensamma barn gäller regeln om makes arvsrätt (3 kap. 1 § ÄB). Det innebär att du ärver din fru och att arvet fördelas mellan era gemensamma barn först efter att du avlider.

Kan ett arv begränsas?

Rätten till arv kan begränsas genom testamente. Ett barns arv kan som mest begränsas till laglotten. Laglotten utgör hälften av barnets arvslott (7 kap. 1 § ÄB).

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare