Har smittskyddsläkare juridisk skyldighet att hålla med Folkhälsomyndigheten?

Lyder smittskyddsläkarna under Folkhälsomyndigheten?

Under covid-19 epidemin har landets smittskyddsläkare helt och fullt ställt sig bakom Folkhälsomyndighetens åsikter och rekommendationer. Har de någon juridisk skyldighet att göra detta? Som lekman kan jag inte utläsa det ur smittskyddslagen.

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Smittskyddsläkare är sådana som organiserar och planerar smittskyddet i sin region. Folkhälsomyndigheten däremot är en myndighet som leds av socialdepartementet.

Som jag förstår det samarbetar dessa för att förhindra utbrott av t.ex. covid-19 där folkhälsomyndigheten i samråd med bland annat smittskyddsläkaren i regionen kan besluta att åta extra åtgärder under en begränsad tid.

Jag kunde inte, precis som du, hitta något om att de lyder under folkhälsomyndigheten. Det finns artiklar om smittskyddsläkare som har gett Folkhälsomyndigheten kritik kring deras hantering av föreskrifter.

Hoppas detta besvarar din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Filippa Nielsen NorelindRådgivare