Hävning av en bil istället för avhjälpande?

Jag köpte en bil 2018 årsmodell som kostar 645000kr .Redan i bilfirma då vi skulle åka med bilen hem lyste service lampan .Vi lämnade bilen där.Bilfirman hade lämnat bilen hos Mekonomen för felsökning. Det visar sig att det är stor fel (skulle kosta 40000kr för reparation).Bilfirman vill åtgärda felet .Men jag vill häva köpet eftersom det är så stor fel på bilen .Få Jag rätt till att häva köper?

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga.

Konsumentköplagen är tillämplig i de fall det rör sig om köp av en lös sak (bilen) mellan dig som privatperson och bilfirman som näringsidkare, enligt 1 § första stycket konsumentköplagen.

Även om en vara (bilen i detta fall) har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll, skall den anses felaktig, om den är i sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta, enligt 17 § första stycket konsumentköplagen. Detta är utöver vad som stadgas i 16 § konsumentköplagen.

Om det är så att bilen anses felaktig så får du häva köpet om felet är av väsentlig betydelse för dig, enligt 29 § konsumentköplagen. I ditt fall kan det vara bra att samla på dig all form av bevisning du har till ditt förfogande för att styrka att hävning är av väsentlig betydelse i en eventuell tvist. Du måste alltså kunna visa på att du inte bedömer att avhjälpande (reparering) är en önskad åtgärd för dig i detta fall.

Dock har säljaren en rätt att avhjälpa (reparera) klart felet om detta ändå har påbörjats, enligt 27 § konsumentköplagen. I ditt fall ser det ut man får avvakta tills säljaren är klar med repareringen och se hur bilen fungerar efter det. Skulle det vara så att det fortfarande finns brister så kan det bli aktuellt med att försöka häva köpet av bilen.

Om du känner att du behöver vidare hjälp med ditt ärende rekommenderar jag dig att du bokar tid med en av våra duktiga jurister. Du kan boka tid enkelt och direkt på https://lawline.se/boka

Hoppas att du fick svar på din fråga! Skriv annars en kommentar så ska jag förtydliga så gott jag kan!

Med vänliga hälsningar,

Adam RajabRådgivare