FrågaKÖPRÄTTKöplagen03/07/2023

Hävning av köp på grund av piratkopia

Hej, jag köpte en begagnad moncler väst för 2000 kr av en person i höstas i mån av att sälja den vidare. Personen som sålde västen till mig sa att den var äkta och jag trodde på det då jag tyckte säljaren var pålitlig. När jag fick västen så sålde jag den vidare. 10 månader senare kontaktar säljaren mig och kräver pengarna tillbaka då västen tydligen är fake. Om jag inte betalar så blir jag tydligen polisanmäld. Som sagt så trodde jag också att västen var äkta! Om jag blir anmäld, kommer polisen ta detta vidare då? För att tillägga är jag också 15 år.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer först att behandla vad som gäller angående köpet, för att sedan gå in på om ifall du begått ett brott.

Till att börja med rekommenderar jag dig att be personen som köpt västen visa att det handlar om en piratkopia, t ex genom att skicka en bild på någon detalj som inte stämmer överens med hur originalet ser ut. När du fått det underlaget och det verkar rimligt att det köparen hävdar stämmer, ber du hen att ge tillbaka västen till dig innan du återbetalar, så att du kan undersöka den och försäkra dig om att det är just den västen du sålt. Om köparen behöver skicka dig västen är det rimligt att du betalar kostnaden för frakten direkt. Om köparen har rätt att reklamera västen och häva köpet ska hen stå skadeslös, vilket inbegriper fraktkostnader.

I det följande antar vi att det verkligen handlar om en piratkopia.

Har köparen av västen rätt att häva köpet?
Vid köp av lösa saker, såsom en väst, mellan privatpersoner, är det köplagen som (KöpL) som reglerar vad som gäller.

Utgångspunkten är som följer. Eftersom ni avtalat om köp av en väst av märket Moncler, är varans art inte i överensstämmelse med avtalet, och är därmed felaktig enligt 17 § KöpL. Köparen får häva köpet enligt 37 § och 39 § KöpL därför att avhjälpande av felet eller omleverans inte är aktuellt samtidigt som felet får sägas vara av väsentlig betydelse för köparen och det är något du insett eller borde ha insett.

Emellertid har det gått tio månader sedan köpet innan köparen åberopat att varan är felaktig (reklamerat västen). En reklamation behöver meddelas säljaren inom skälig tid efter det att köparen märkt eller borde ha märkt felet, enligt 32 § KöpL. När det handlar om hävning framgår detta även – motsatsvis – av 39 § andra stycket KöpL. Skälig tid får avgöras efter omständigheterna i det enskilda fallet. Generellt sett skulle jag säga att man inte kan kräva att köparen alls borde märka att en vara är en piratkopia, såvida det inte är en väldigt dåligt gjord sådan – det är ju själva syftet med en piratkopia att imitera en äkta vara. Reklamationen har alltså skett inom skälig tid och även inom tvåårsfristen i 32 § andra stycket KöpL.

Som en parentes kan nämnas att om köparen skulle kunna bevisa att du sålt västen med vetskap om att det var en piratkopia kan ogiltighetsregler även påkallas enligt avtalslagen. Men eftersom du sålt västen i tron att den var äkta verkar det osannolikt att köparen skulle lyckas med det.

Har du rätt att i din tur häva köpet?
Ja, enligt samma resonemang som ovan.

Har du begått ett brott?
Nej. För att du ska ha begått brottet bedrägeri krävs att du haft uppsåt till brottet, enligt 1 kap. 2 § brottsbalken, vilket du inte haft. Om din försäljning av den oäkta västen är en isolerad händelse ser jag det som svårt för polisen att utgå från att du haft uppsåt till att var en piratkopia, varmed en polisanmälan sannolikt inte skulle leda någonvart.

Att du är 15 år gammal innebär att du är straffmyndig och alltså kan bli straffad om du begår ett brott, enligt 1 kap. 6 § brottsbalken motsatsvis.

Hur du kan gå vidare med din fråga
Har du följdfrågor är du mycket välkommen att boka en tid med en av våra jurister på Lawline.

Hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till!
Carl

Lawline RådgivareRådgivare