Hemfridsbrott om ex utan tillåtelse släpper in folk hos tidigare partnern med nyckel?

Min sons pappa har en nyckel till min lägenhet (jag står själv på kontrakt & bor här själv med min son). Igår när jag inte var hemma så tog han hit 2 personer som jag tydligt sagt inte får vistas i min lägenhet (har även vittne som hört detta) är det olagligt? Han hade möbler kvar hos mig & han hade absolut fått hämta dom om han hade sagt till & jag fick vara med men frågan är om det verkligen är lagligt att han tog hit människor som jag sagt klart & tydligt inte för vara här. Har han/dom gjort sig skyldiga till något brott? Jag litar inte på dessa människor & känner mig totalt förnedrad över att dom har varit i mitt hem & gått in i olika rum utan min tillåtelse.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar ifall det har begåtts något brott genom att ditt barns pappa har, utan att fråga om lov, gått in i din bostad och släppt in folk när du inte var hemma. Reglerna finns i brottsbalken (BrB).

Det brott som ligger närmast till hand är hemfridsbrott. I lagen anges att den som olovligen tränger in eller stannar kvar i någon annans bostad eller annat liknande boende döms för hemfridsbrott till böter eller fängelse i högst ett år (4 kap. 6 § BrB). Avgörande för denna regel är vem som bor i bostaden. Om det är du, så måste alltså ditt tillstånd lämnas för att någon annan ska få vistas i ditt hem. Om din sons pappa också kan anses bo i bostaden, så kan han ha rätt att släppa in andra. Om inte, får som utgångspunkt varken din sons pappa eller några andra vistas i din bostad utan din tillåtelse. Agerandet är alltså sannolikt brottsligt.

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars får du gärna höra av dig igen.

Med vänlig hälsning,

Markus SjöberghRådgivare