Hinder för utmätning på grund av preskription

Hej. Fick 2008 ett föreläggande hos kronofogden för en skuld till ett inkassobolag för en telefonfaktura. Jag hade väldig stora problem med ekonomin då och fick ett sammanlagt skuldsaldo hos kronofogden på över 100'000kr. Idag (5 år senare) har jag lyckats betala bort hela skuldsaldot, men då visade det sig att inkassobolagets krav på 12000kr legat latent hos kronofogden och därför har jag inte räknat med det när jag tog mitt omstartslån samt varför det inte blivit betalt. Jag hade inte hört av intrum på dessa 5 år, men så fort allt var avbetalt så började kraven komma på postlådan och nu har jag fått beslut om utmätning på lönen. Jag sände in min motsättning med att detta skulle vara preskriberat. Så min fråga är. Borde inte detta ärende vara preskriberat och i så fall hur stoppar jag utmätningen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Normalt så preskriberas fordringar först tio år efter tillkomsten eller det senaste preskriptionsavbrottet. Om det är en näringsidkare som har en fordran för en vara, tjänst eller annan nyttighet mot en konsument så är dock preskriptionstiden tre år (PreskL 2§). I ditt fall så har preskriptionstiden avbrutits genom att fordringen åberopats hos KFM (PreskL 5§ p.3). Eftersom du underrättats av KFM om förfarandet så började din nya preskriptionstid därför löpa först när det rättsliga förfarandet på KFM avslutades genom att målet redovisades (PreskL 7§). Eftersom jag inte vet när det skedde så kan jag tyvärr inte heller svara på om fordringen är preskriberad eller inte. Eftersom fordringen tillkommit på grund av telefonkostnader så är det dock mycket möjligt att det är så om den tillkommit mot dig som konsument.

Om du vill stoppa utmätningen så får du ta kontakt med KFM och påtala att det föreligger hinder mot verkställigheten på grund av preskription enligt Utsökningsbalken 3 kap 21§. KFM ska då pröva din invändning. Om man kommer fram till att din fordran inte är preskriberad så har du rätt att överklaga till domstol (UB 18 kap 1§).

Preskriptionslagen hittar du https://lagen.nu/1981:130

Utsökningsbalken hittar du https://lagen.nu/1981:774

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Pierre OlssonRådgivare