FrågaKÖPRÄTTÖvrigt26/04/2022

Hjälper Lawline till med skoluppgifter?

Du som företagare till Odlingsbart AB säljer maskiner som lägger ner tulpanlökar i jorden i stor mängd. Holländska företag är stora kunder! Här gäller inte Köplagen. Maskinen såldes för 1 800 000 Euro men det visar sig att cirka 5 % av lökarna trillar utanför den fåran där de ska växa upp till vackra tulpaner. Företaget ”Tulips for all” ledning är inte nöjda. Vilken lag ska tillämpas? Ta fram några villkor som du bedömer som särskilt viktiga ur den lagen och motivera varför du tycker det

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga framstår, av sin utformning, såsom en skoluppgift. Lawline har som policy att inte besvara sådana. Vi måste därför hänvisa dig till relevant kurslitteratur alternativt vårt frågearkiv. Med detta sagt kan det nämnas att din fråga verkar röra ett internationellt köp näringsidkare emellan och att problemet verkar röra den köpta varans funktion. Detta är saker som du kan ha i åtanke då du letar efter svaret på din fråga (om inte den "vanliga" köplagen är tillämplig så kanske en internationell köplag kan vara det, exempelvis. Inom den speciella avtalsrätten kanske det går att hitta en annan lag än köplagen som kan vara aktuell?).

Skulle det, i själva verket, inte röra sig om en skoluppgift så får du, givetvis, gärna återkomma.

Hoppas du får svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare