FrågaPROCESSRÄTTDomstol27/03/2018

Högsta domstolens prejudicerande verksamhet

När HD inte beviljar prövningstillstånd och genom det handlandet så fastställs ju själva utfallet ifrån Hovrätten som det slutgiltiga gällande, eller hur?

Men när HD beviljar, så kan ju det bli helt annorlunda ifrån det Hovrätten tidigare har utdömt! Alltifån fria eller döma, höja och sänka straff, vad nu saken handlar om!

(Själva frågan) Kan det också bli precis detsamma som Hovrätten redan före, har kommit fram till och så därför endast från HDs agerande, kunna skapa ett prejudikat?

Alltså, endast ifrån HD kan man få till en prejudicerande dom?

Ps. Har redan tidigare skickat samma frågeställning, men utan bekräftelse om erhållande från Er.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

HD är den högsta instansen av de allmänna domstolarna (tingsrätt, hovrätt, HD). HD kan bevilja prövningstillstånd i mål dels om det finns behov att prejudikat (tidigare rättsavgörande som bör följas) inom området, dels ifall de tidigare instanserna begått något fel i sitt dömande.

Eftersom att HD kan bevilja prövningstillstånd bara för att det inte finns ett prejudikat på området kan alltså HD komma fram till samma utfall som hovrätten. Men genom HD:s dom får utfallet en starkare prejudicerande verkan. Svaret på din första fråga är alltså: ja.

Bland de allmänna domstolarna är det egentligen bara HD:s domar som får prejudicerande verkan. Ifall HD inte har dömt inom ett visst område kan dock en hovrättsdom tillmätas ett visst prejudikatvärde inom just den frågan. Utöver de allmänna domstolarna finns det vissa specialdomstolar vars domar får prejudicerande verkan, exempel på sådana är Högsta förvaltningsdomstolen och Patent- och Marknadsdomstolen. Den huvudregel som är viktig för dig att komma ihåg är dock att det främst är HD:s domar som har prejudicerande verkan.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare