FrågaKÖPRÄTTÖvrigt26/06/2023

Kan säljaren höja ett pris som redan swishats?

Hej! Jag har köpt en vara på nätet av en privatperson och swishat betalningen. Nu när jag ska hämta varan så höjer säljaren priset. Kan man göra så?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om avtal finns i Avtalslagen (AvtL). En viktig grundprincip i svensk rätt är att avtal ska hållas, innebärande att köpare och säljare är bundna av avtalet och de villkor som följer av avtalet (1 kap 1 § AvtL). Det finns dock undantag till detta, ett som kan vara värt att notera är att säljaren inte är bunden av priset om detta är till följd av en felskrivning eller ett misstag från säljarens sida vilket du som köpare har insett eller borde insett (3 kap 32 § AvtL).

Vidare regleras köp mellan privatpersoner i Köplagen (KöpL). Köplagen är dispositiv, vilket innebär att parterna i huvudsak kan avvika från lagens regler (3 § KöpL). Om ett pris inte följer av avtalet skall köparen betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet samt omständigheterna i övrigt (45 § KöpL). Det verkar det som att ni har avtalat om ett pris som också är det belopp som du swishat, vilket innebär att detta gäller framför lagen.

Mot bakgrund av grundprincipen att avtal är bindande gäller som utgångspunkt att säljaren är bunden av det avtal som ingåtts och det pris som däri anges. Om inte annat har avtalats om priset, och om du som köpare varit i god tro angående priset kan säljaren inte ändra priset i efterhand.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du alltid välkommen att höra av dig igen.

Hälsningar,

Linnea BrundinRådgivare