Hur ärver jag och min halvbror vår mor?

Hur ärver jag och min bror min mamma? Vi har olika pappor, då mamma har mig från tidigare äktenskap. Mamma var gift med min brors pappa som nu har gått bort. Mamma har ärvt honom. Jag tror att de ägde all egendom och pengar gemensamt. De hade gemensamt hus. Detta har hon nu sålt och mamma har köpt en lägenhet.

När mamma dör, ärver jag och min bror henne 50/50 då eftersom vi är hennes barn båda två, eller ärver han mer än mig p.g.a att mamma ärvde hans pappa? Delar vi arvet av den nyköpta lägenheten 50/50?

Utgå från att inga testamenten eller annat finns och att ingen egendom uttryckligen tillhört specifikt varken mamma eller min brors pappa.

Lawline svarar

Hej och tack för att u vänder dig till Lawline. Givet att det förhåller sig såsom du beskriver. Att allt ägdes gemensamt av er mor och hans pappa, alltså så gäller att din bror (förutsatt att han är pappans enda barn) ärver hälften av din mamma och hela sin pappa. Totalt sett kommer det bli 75 procent av din mammas nettotillgångar vid hennes död som din bror ärver (tillgångar minus skulder). Resterande 25 procent ärver du. Hoppas du fick svar på din fråga!

Pontus AlmquistRådgivare