FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/04/2023

Hur ärver särkullbarn? Ärver de allt?

Hej, Hur dseer det ut bodelning när man inte har gemensam barn och bara en särkullebarn. Har man rärr till arv från paret eller är det bara särkullebarnet som ärver allt? Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du undrar hur bodelningen ser ut om det inte finns några gemensamma barn, utan endast ett särkullepart.

Gällande reglering om arv finns i Ärvdabalken (ÄB).

Gällande rätt

I lagen finns en turordningslista för vem som har rätt till den avlidnes arv. I första hand är det den avlidnes barn som har rätt till  arvet, i andra hand den avlidnes föräldrar, i tredje hand den avlidnes syskon och så vidare. Om den efterlevande maken inte har några gemensamma barn med den avlidne, har denne ingen rätt till arv om det inte är särskilt angivet i ett testamente.

Särkullbarn

Särkullbarn har rätt att få ut arvet direkt (3 kap. 1 § ÄB), men kan välja att avstå arvet till förmån för den efterlevande maken. Särkullbarnen har i den situationen istället rätt till efterarv när den efterlevande maken avlider. Det är med andra ord upp till särkullbarnen om de vill avstå arvet eller inte. Särkullbarn har alltså samma arvsrätt som ett gemensamt barn – men med den viktiga skillnaden att denne har rätt att få ut arvet från sin biologiska förälder direkt, även om styvföräldern fortfarande lever.

Sammanfattningsvis

Det är svårt för mig att avgöra, då jag inte har några specifika detaljer. Men om det är ett par där ena föräldern har ett särkullbarn, så ärver särkullbarnet sin förälder. Denna kan då välja om den vill ta ut arvet direkt, eller när den andra maken avlider. Alltså, om det är så att du är maken som inte har särkullbarn, så kan inte din makes särkullbarn ärva dig. Men om du är maken som har särkullbarn så ärver de dig.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare