FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt06/07/2023

Hur bedöms lämpligheten hos en nämndeman?

Hej jag har blivit vald som nämndeman och tillträder i början på nästa år. Jag förekommer däremot i belastningsregistret två gånger. 1. Ej iakttagit stopplikt 2. Förargelseväckande beteende offentlig urinering. Har kontexten bakom dessa ”prickar” någon betydelse för hur man bedömer lämpligheten hos en nämndeman? Om det skulle vara så att brotten har en logisk och förmildrande förklaring kommer detta ha någon påverkan på domstolens bedömning? Slutligen undrar jag hur bedömningsprocessen går till, vad kollar domstolen på förutom belastningsregistret och den finansiella situationen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är rättegångsbalken (RB) som reglerar frågor om vem som får bli nämndeman.

Hur bedömer man lämpligheten hos en nämndeman?

En person är valbar till nämndemannauppdraget, om personen är svensk medborgare, myndig, inte är försatt i konkurs eller inte har en förvaltare, och att personen är folkbokfört i den kommun som hör till den domstol vid vilken hen ska tjänstgöra (4:6 1 st. RB). De ovan nämnda kraven är de allmänna behörighetskraven för att kunna tjänstgöra som nämndeman.

Angående lämplighetskraven måste en nämndeman dessutom vara lämplig utifrån omdöme, självständighet, laglydnad och andra omständigheter av betydelse för uppdraget (6:4 3 st. RB). Med laglydnad menas att en nämndeman inte får vara dömd för brott. Emellertid tar man hänsyn till brottets karaktär och till den tid som har förflutit sedan lagföringen (prop. 2005/06:180 s. 58). Utöver detta är rättsläget något oklart. Därför behöver man göra en samlad bedömning i varje fall.

Gällande lämplighetsbedömningen måste domstolen därför göra en samlad bedömning, vilket betyder att den även ska beakta kontexten, straffen och hur länge sedan man begått brotten. Är brotten förmildrande bör brotten inte tala särskilt emot en att bli nämndeman. Följden är därför att domstolen även kommer se på vilka brott som har begåtts, hur pass svåra de är, om en lång tid har gått sedan de begicks, kontexten till brotten och dylikt. Hur en domstol skulle göra en bedömning i ditt fall kan jag dock inte uttala mig om, eftersom jag saknar detaljkunskap.

Avslutande ord

Svaret på din fråga är följande. För att kunna bli nämndeman måste man uppfylla lämplighetskraven. Dessa besvarar frågan om en person är lämplig utifrån olika perspektiv, däribland laglydnad. Domstolen kommer dock att göra en samlad bedömning där den kommer att ta hänsyn till vilka brott som har begåtts, hur pass svåra de är, om en lång tid har gått sedan de begicks, kontexten till brotten och dylikt.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare