Hur begär man ändrad vårdnad?

Socialen tvinga/påverkade vår skilsmässa. jag skrev under på nätet så hon fick vårdnaden. hon eller jag vill detta, Hur kan man ändra?

Lawline svarar

Hej,

och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du vill ändra vårdnaden och du och den andre föräldern är överens kan ni avtala om vårdnaden, men detta måste godkännas av socialnämnden (föräldrabalken (FB) 6 kap. 6 §). Om ni inte är överens om vårdnaden måste du göra en ansökan till tingsrätten för att kunna ändra vårdnaden om barnet (FB 6 kap. 5 §)

Om du vill begära en ändring av vårdnaden så kan du göra det genom en ansökan digitalt via domstolar.se (här) där det finns blanketter som du fyller i och signerar via e-tjänster, men det finns även möjlighet att göra ansökan via posten. Instruktioner för hur du ska gå tillväga finns på hemsidan, exempelvis krävs det att du beställer personbevis för barnet som ärendet gäller och bifogar detta i ansökan. Blanketten som finns på Sveriges Domstolar måste inte följas, men är ett bra sätt att få med all information som behövs. Under rubriken yrkanden så beskriver du vad du vill att rätten ska döma angående vårdnaden, till exempel om du önskar att rätten ska döma till delad vårdnad av barnet. Under rubriken bakgrund till yrkandet så beskriver du vad som ligger till grund för ditt yrkande, det vill säga varför anser du att vårdnaden ska ändras.

Det som kan noteras är att när tingsrätten beslutar om vårdnaden så tar de ett beslut utifrån olika överväganden och det är inte säkert att domstolen dömer som du yrkar. Rätten kommer bland annat överväga vilken förmåga ni föräldrar har att ta gemensamt ansvara för barnen och om ni sätter barnens behov främst (FB 6 kap. 5 §). I beslut om vårdnad ska rätten ta hänsyn till vad som är barnets bästa. För att avgöra vad som är barnets bästa tar domstolen särskilt hänsyn om barnet riskerar att bli utsatt för övergrepp, bli bortförd olovligen eller fara illa på annat sätt samt barnets behov att ha en bra kontakt med båda sina föräldrar (FB 6 kap 2 a §).

Jag hoppas svaret är till hjälp!

Vänligen,

Felicia Björck

Felicia BjörckRådgivare