Hur begär man att en nedlagd förundersökning ska återupptas?

Hur ska jag agera för att begära att nedlagd förundersökning återupptas med hänvisning till att jag har nya uppgifter? Det är alltså inte frågan om att begära överprövning av befintligt beslut som jag redan vet baserats på felaktiga uppgifter. Dvs hur formulerar jag mej för att undvika överprövning av ett i grunden felaktigt beslut baserat på ofullständiga uppgifter?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du vill att en förundersökning ska återupptas på grund av nya uppgifter, och att du undrar vad du kan göra för att så ska ske.

Krav för inledande och nedläggning av förundersökning

Det är Polismyndigheten eller Åklagarmyndigheten som bestämmer om en förundersökning ska inledas eller läggas ned.

En förundersökning ska inledas när det på grund av angivelse eller av annat skäl finns anledning att anta att ett brott om hör under allmänt åtal har förövats (23 kap. 1§ 1st. rättegångsbalken). Däremot ska förundersökning inte inledas när det är uppenbart att brottet inte går att utreda (23 kap. 1§ 2st. rättegångsbalken). Under förundersökningens bedrivande ska utredas vem som är skäligen misstänkt för brott, och om det finns tillräckliga skäl för åtal mot denne (23 kap. 2§ rättegångsbalken). Förundersökningen ska bedrivas objektivt, och på sätt som inte innebär att någon onödigt utsätts för misstanke eller orsakas kostnader eller olägenheter (23 kap. 4§ rättegångsbalken).

En förundersökning ska läggas ned om det inte längre finns anledning att fullfölja den (23 kap. 4§ 2st rättegångsbalken). Vidare får en förundersökning läggas ned om fortsatt utredning kräver kostnader som inte står i rimligt förhållande till sakens betydelse och om straffvärdet inte är mer än tre månader, eller om det kan antas att åklagaren kommer lämna åtalsunderlåtelse (23 kap. 4a§ rättegångsbalken).

Dessa regler gäller för inledande och nedläggningen av förundersökning, och ska vidare beaktas även vid fall av återupptagande av förundersökning. Ny bevisning skulle kunna innebära att det finns anledning att anta att brott har begåtts, vilket innebär att en förundersökning kan inledas eller återupptas. Om förundersökningsledaren däremot anser att bevisningen inte är tillräcklig, kan de redan på den grunden låta bli att både inleda och återuppta förundersökningen.

Hur ska du gå tillväga?

Om du har kommit över ny bevisning som kan styrka ett brott för vilket förundersökningen redan lagts ned, bör du kontakta polisen.

Det formella sättet är som du själv anger, genom ett överprövningsförfarande. En person med berättigat intresse, så som en målsäganden, kan begära överprövning hos den myndighet som fattat nedläggningsbeslutet. Det finns inga särskilda tidsfrister överprövning. I din begäran kan du hänvisa till den nya bevisningen. En överprövning innebär att en högre beslutsfattare granskar nedläggningsbeslutet, vilket kan leda till att beslutet ändras eller består. En begäran om överprövning bör göras skriftligen till den myndighet som fattat nedläggningsbeslutet, det finns blanketter på åklagarmyndighetens hemsida.

Man skulle även kunna kontakta den ansvariga utredaren vid polisen, och uppge att du har ny bevisning, som då kan prata med en förundersökningsledare för att se om ärendet kan återupptas på denna grund. Antingen kontaktar du utredaren direkt om du har dennes kontaktuppgifter, annars kan du ringa 114 14, ange att du vill prata med växeln, och där ange att du vill prata med någon som varit ansvarig för den aktuella utredningen. Det är då en fördel om du har polisens ärendenummer (börjar vanligen med 5000-K….).

Ett tredje alternativ är att du torde i teorin kunna göra en ny polisanmälan och ge in din nya bevisning i samband med det. Det är däremot inte säkert att de kommer inleda en ny förundersökning, om det redan finns en nedlagd, utan polisen får då ta ställning till om det du ger in utgör grund för att inleda en ny förundersökning, kanske för att bevisningen antyder ett annat brott, eller om man ska titta på den tidigare utredningen och om den ska återupptas.

Sammanfattning och råd

Sammantaget kan ny bevisning vara skäl för att förundersökningsledaren ska besluta att återuppta en tidigare nedlagd förundersökning. Det är däremot förundersökningsledaren som måste värdera om bevisningen är tillräcklig för att förundersökningen ska återupptas, eller om bevisläget i stort inte ändras. Då kan de besluta att inte återuppta förundersökningen. Viktigt är att du kontaktar beslutsfattaren eller ansvarig utredare med din information och din nya bevisning, på så vis kan de bedöma om det finns skäl att återuppta förundersökningen. Den formella vägen är genom att ansöka om överprövning, men du borde även kunna söka kontakt direkt med den ansvariga utredaren och ge in bevisningen så. Huruvida det kommer leda till framgång eller inte, kan jag däremot tyvärr inte svara på. Utöver dessa möjligheter finns det tyvärr inget sätt att tvinga polis eller åklagarmyndighet att återuppta en förundersökning, utan det är de som avgör. Överprövningsmöjligheten finns till för att en annan än beslutsfattaren i ärendet, ska pröva beslutet. Om du anser att polisen eller åklagarmyndigheten har behandlat dig felaktigt, läs mer om det här

Jag hoppas att du har fått någon vägledning i dina frågor. Har du ytterligare frågor är du välkommen att ställa en ny fråga på vår hemsida!

Bästa hälsningar,

Sara PedersenRådgivare