Hur beräknar man ränta för ett penninglegat?

Hej. Hur beräknas räntan på ett penninglegat?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Penninglegat, d.v.s. testamentsförordnanden om specifikt penningbelopp, regleras huvudsakligen i 22 kap. ärvdabalken (ÄB). Här framgår att en legatarie som inte har fått sina pengar då fyra månader förflutit sedan testatorns död, har rätt till ränta (såvitt inget annat följer av testamentet). Räntan ska enligt den relevanta bestämmelsen beräknas enligt 5 § räntelagen (RänteL) för tiden fram till dess att legatet enligt 22 kap. 1 § ÄB ska utgivas. Efter denna tidpunkt beräknas räntan enligt 6 § RänteL (22 kap. 5 § ÄB). Tidpunkten som avses i 1 § är den då legatet normalt ska utgå – nämligen så snart det kan ske utan men för någon vars rätt är beroende av boets utredning (skulder ska alltså betalas först).

Det rör sig alltså om två olika räntesatser. Den första, som framgår av 5 § RänteL, beräknas årligen till en räntefot motsvarande den vid var tid gällande referensräntan (fastställs av Riksbanken, se närmare 9 § RänteL) plus två procentenheter. Den andra räntesatsen, som framgår av 6 § RänteL, baseras även den på referensräntan. Dock med ett tillägg om åtta procentenheter.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Markus SjöberghRådgivare